In memoriam
Václav Havel (1936-2011)
Az igaz és szabad szó hatalmáról Vasárnap, 2011. dec. 11-én 75 éves korában elhunyt Václav
Havel cseh drámaíró, politikus, antikommunista ellenzéki, a Charta ’77 mozgalom
vezéregyénisége, volt cseh államfő. Közép-Európában, sőt világszerte elismert
egyéniség volt ez a szabadságjogokért harcoló humanista.
A
szabad szó erkölcsi erejét hirdette abban a híres, 1989-es beszédében,
amelyet abból az alkalomból írt, hogy neki ítélték a
német könyvkereskedők béke-díját. Az állami hatóságok nem
engedélyezték, hogy személyesen vegye át a díjat, és beszédét felolvashassa a
frankfurti Pál-templomban, helyette egy színész olvasta fel német fordításban. „Kezdetben volt az Ige, a Szó: olvashatjuk egy könyv első
oldalán, amely egyike a legfontosabb könyveknek, amelyet ismerünk. E könyvben
azt jelenti ez, hogy az egész teremtésnek Isten szava a forrása. De vajon átvitt
értelemben nem érvényes ez minden emberi cselekvésre?” - idézi Václav Havel
beszéde elején Szent János evangéliumának prológusát. Majd a kiváló drámaíró, a
szó mestere, a szabad és igaz emberi szó jelentőségét, történelemformáló erejét,
erkölcsi hatalmát fejtegeti, folytonosan utalva korunk kulturális-politika
helyzetére. Emlékeztetek: Gorbacsov és a
peresztrojka időszakában vagyunk. Havel különösen
is rávilágít egyes szavak, mint pl.
szocializmus, béke értelmének
eltorzulására, hazug használatára. Mert „a szabad és igaz szó mellett, amely
felvillanyozza a társadalmat, ott van a hipnotizáló, megtévesztő, fanatizáló,
őrjítő, félrevezető, veszélyes és halált hozó szó is.” Röviden jellemzi, milyen
volt Lenin, Marx és Freud szava. És Krisztus szava? Igaz, a történelemben sok
visszaélés történt nevében, de Havel megjegyzi: szeretné azt hinni, hogy a
megváltás történetének kezdete volt, amely a világtörténelem egyik
leghatalmasabb kultúrteremtő mozgalmát indította el. A szavaknak is van történelme. Például a „szocializmus” szó
„megalázott és elnyomott emberek egész nemzedékei számára szinonimája volt egy
igazságosabb világnak, és az eszményekért, amelyek, amelyeket ez a szó
kifejezett, emberek képesek volta az életükből hosszú éveket vagy akár magát az
életüket feláldozni. (…) Az én hazámban ebből a ’szocializmus’ szóból már
réges-rég közönséges gumibot lett, amellyel valamely meggazdagodott és semmiben
sem hívő bürokraták verik hátba szabadon gondolkodó polgártársaikat, akiket a ’szocializmus
ellenségeinek’ (…) neveznek. Az én hazámban ez a szó már réges-rég nem egyéb,
mint istentelen varázsige, amelyet az ember, ha nem akar gyanússá válni,
leginkább kerül.” Vaclav Havel utalt a francia forradalom szép nyilatkozatára és
annak jelszavaira: „Szabadság, egyenlőség, testvériség – micsoda felséges
szavak! És milyen félelmessé válhat az, amit jelentenek: a kivégzés előtt
kigombolt ing szabadsága, a meztelen nyakra lezuhanó guillotine sebességének
egyenlősége és a testvériség abban a gyanús mennyben, ahol a Legfőbb Lény
uralkodik!” Beszéde vége felé Havel szólt a ’béke’ szó hamis használatáról, majd a modern ember
gőgjéről, az etika nélküli technikai
fejlődés félelmetes kockázatáról szól (atomháború, ökológiai katasztrófa
fenyegetése). Egy évvel a kommunizmus bukása előtt ezt a figyelmeztetést
hangoztatja: „A Krisztus utáni második évezred vége felé a világ, főképpen pedig
Európa, különös útkereszteződéshez érkezett. Régóta nem volt annyi okunk
remélni, hogy minden jóra fordul, de sohasem volt annyi okunk a félelemre sem,
hogy ha minden rosszul sül el, akkor ez a végső katasztrófa lesz.” A most elhunyt volt cseh elnök 1989-es figyelmeztetése ma
is időszerű: mindnyájunknak együtt kellene küzdenünk a felfuvalkodott,
tudományát istenítő ember hiedelme ellen,
aki azt képzeli, hogy „ő a teremtés csúcspontja és ura tökéletesen érti a
természetet, és azt csinál vele, amit akar”. Együtt kell küzdenünk „a gőgös
szavak ellen”. És ez nem nyelvészeti, hanem
erkölcsi feladat. „Erkölcsi
feladatként természetesen nem az általunk belátható világ horizontja előtt van
lehorgonyozva, hanem ott, ahol az az Ige lakik, aki kezdetben volt, és aki nem
az ember szava.” Szabó Ferenc Elhangzott a Vatikáni
Rádióban
„Köszönöm, Václav.” - Dominik Duka prágai érsek, Csehország prímása december 18-i nyilatkozata elhunyt barátja, Václav Havel emlékére (VR, 21.12.2011) „Meghalt egy férfi, akinek nemzetünk a szuverénitás és a
szabadság visszanyerését köszönheti. Meghalt egy férfi, aki ezért az országért
és demokratikus fejlődéséért élt. Ugyanakkor az ő magatartásának köszönhetjük,
hogy a szabadság és a demokrácia visszanyerése nem árasztotta el ezt a nemzetet
az erőszak, a vérontás, a bosszúállás hullámával. Meghalt az az ember, aki tudta, mit jelent a szabadság
elveszítése, az emberi méltóság tagadása, az elnyomás és a börtön. Meg vagyok
győződve arról, hogy mindenki, az egész társadalom , függetlenül politikai vagy
vallási meggyőződésétől, tisztelettel és hálával tartozik neki. Ezt a nyilatkozatot a cseh püspöki konferencia, az egyház
nevében teszem, annak a közösségnek a nevében, amelyhez az elhunyt tartozott a
keresztség, a bérmálás és a szentáldozás szentségei révén. Az egyház is hálás
neki a szabad élet, az egyházi megújulás lehetőségéért. Azt hiszem, hogy
szavaimnak ökumenikus értelemben is van értéke mindazok számára, akik Jézus
Krisztust vonatkozási pontnak tekintik. Ezek a szavak most barátomnak és börtöntársamnak szólnak.
Azt gondolom, hogy vele lezárult életemnek egyik legszebb szakasza. Václav és
bátor megnyilvánulásai életem pótolhatatlan részét alkották. Hiszem, hogy ez a
szakasz még nem ért véget. Legutolsó beszélgetésünkkor, miközben készítettük az
újévi televíziós műsort, megvitattuk a jövőre vonatkozó nézeteinket. Az újév
első napján lesz rá alkalmunk, hogy ezt meghallgassuk, így az idő számunkra ’időtlenné’
válik. Hiszem, hogy az adventi időszak végén eljött Václavhoz Ő, akiről annyit
beszélgettünk vele. Ezt megerősítik legutolsó találkozásunkkor mondott szavai: ’Nem
vagyok jól, de tudjuk, hogy Ő létezik…’-
Köszönöm, Václav. Tudom, hogy ez az Ő (Isten), most elébe jött. Annyi
fáradság, szenvedés és fájdalom után, nyugodj abban a békében, amelyet Ő, aki
létezik készített számodra. Requiem aeternam dona ei Domine!” |
[ Nyitólap | Jezsuiták | Katolikus | Katolikus Rádió | Magyar Kurír | Plébánia | Breviárium ] |