Szabó Ferenc: Új távlatok -
Válogatott irodalmi, művelődéstörténeti
és teológiai tanulmányok, Éghajlat, Budapest 2011.
Dr. Török Csaba
teológusprofesszor könyvbemutatója
a XIX. SZENT ISTVÁN KÖNYVHÉTEN
Amikor az ember mérlegre tesz egy emberi, tudományos
pályát, nehéz dolga van. Miként lehet összegezni sok évtized munkáját? Hogyan
lehet a tárgyi teljesség igénye nélkül, de mégis a lehető legnagyobb eszmei
hűség igényével felrajzolni valakinek az arcélét, akinek élete igen jelentős
részét az írás tette ki? És hogyan összegezzünk egy művekben lenyomatot hagyó
curriculum vitae-t, amikor a személy, aki mindemögött áll, egyszerre
teológus, költő, író, rádiós újságíró?
Szabó Ferenc jezsuita szerzetes idén ünnepli 80.
születésnapját, s e jeles évforduló kapcsán jelent meg az Éghajlat
Könyvkiadónál Új távlatok. Válogatott irodalmi, művelődéstörténeti és
teológiai tanulmányok című kötete. Olyan újabb tanulmányok ezek, amelyek
próbálják a neves jezsuita szerző munkásságában a hazatérés utáni két évtizedet
egybefogni (ld. Előszó, p. 5). A vaskos (512 oldalas) kötet hármas tagolást
mutat, amely mind tematikájában, mind stílusában tükrözi magának Szabó
Ferencnek sokarcú szellemét: I. Irodalom, II. Művelődéstörténet, III. Teológia.
Szakfolyóiratunk szempontjából természetesen a III. rész a
leginkább érdeklődésre számot tartó, azonban röviden szólnunk kell az első két
részről is. Az elsőben fellelhető írások (előadások, tanulmányok, esszék) hűek
ahhoz a gondolathoz, amelyet Pierre Emmanueltől kölcsönöz Szabó, s amellyel az
1994-es Budapesti Tavaszi Fesztivál egyik konferenciabeszédét kezdte meg:
„Biztos vagyok abban, hogy a hit a világ tavaszát jelenti, amint az ateizmus a
telet. […] Mert a tavasz hirdetése is hivatás: részvételünk az egyetemes
teremtő Aktusban” (Nyitány, p. 7). A jezsuita szerző értő tekintettel
vizsgálja, elemzi a modern és a posztmodern kor képét. Az irodalomban, a
legmélyebben emberit megszólaltató művészi szóban egyfajta locus theologicus-t
lát. A kortárs ember, annak kultúrája, szellemi valósága olyan hely, ahol a hit
tavasza megszülethet, legyen mégoly kemény is a tél. A legnevesebbeket (Pascal,
Baudelaire, Rimbaud, Claudel, Gide, Valéry, Emmanuel, Saint-Exupéry, Nietzsche,
Babits, József, Illyés, Dsida, Vas) taglaló írások mellett találkozunk ebben a
részben a két világháború közének irodalmát meghatározó Prohászkával, vagy a
polihisztor Dienes Valériával is.
A második rész (Művelődéstörténet) két fő csoportra
tagolódik. Az elsőben lelhetők fel azok a tanulmányok, amelyek Szabó kiterjedt
és évtizedes Pázmány-kutatásának eredményeit ismertetik. A korkép, a
Pázmány-recepció története és értékelése mellett nagyon értékesek azok az
oldalak, ahol a nagy magyar bíboros teológiai munkásságának értelmezésével
találkozunk (Pázmány Péter, az európai szellemáramlatok közvetítője, 217–231;
Pázmány, Szent Tamás értelmezője, 232–242; A sztoicizmus befolyása Pázmány
prédikációira, 243–255). Mindez előre mutat egy még meg nem írt
Pázmány-monográfia felé, amely nem csak a történeti tényekre, vagy a
forráskritikára korlátozódik, hanem a teológus Pázmányt képes teológiai szinten
és módszerrel bemutatni (hasonlóan szerzőnk már megjelent
Prohászka-monográfiájához). A második blokk a Jesuitica címet viseli –
itt kifejtést nyer a jezsuita iskoladrámák értelmezése, a barokk szellemiség és
stílus szellemtörténeti háttere és egy sajátos jezsuita „dráma-elmélet” is.
A kötet harmadik része (Teológia) elevenünkbe vágó
kérdéseket taglal. A szellemi-filozófiai körkép (Isten halála – avagy Isten
időszerűsége, 299–314) után tematikus fejezetek következnek, mindannyiszor
egy-egy Szabó által már hosszú évek óta ismert és ismertetett teológusról, vagy
teológiai relevanciájú gondolkodóról (Ricoeur, Rahner, de Lubac, de Chardin).
Hosszabban elemzi Joseph Moingt SJ krisztológiáját (három alfejezetben,
373–405), amely nagy visszhangot váltott ki a nemzetközi teológiai világban.
Emellett olyan hittudományi érdekességekkel is találkozunk itt, mint a
feltámadás és a kozmosz átalakulásának kérdése (406–419), vagy Keresztes Szent
János munkássága (430–441) és a szentignáci lelkigyakorlatokból ismert „érzékek
alkalmazása” nevű elmélkedési mód leírása, bemutatása (442–449). Két záró
fejezet foglalkozik az archaikus népi imádságok teológiaiságával, azok
értelmezési lehetőségeivel (450–456 és 457–477).
A kötetet – a Casaroli bíboros halálára írt rövid
megemlékezés után – bő húsz oldalnyi jegyzetanyag, bibliográfiai jegyzék zárja.
A cím programadó: Új távlatok. Abban az évben adja
kötetének ezt a címet Szabó Ferenc, amikor megszűnt a Távlatok című
folyóirat, amelytől személyes életének és munkásságának elmúlt két évtizede nem
választható el. A cím utalhat arra, hogy a kötetben olyan írásokat olvashatunk,
amelyek a Távlatokban még nem jelentek meg, de mutathatják egyszersmind
– és bizonnyal ez a fontosabb – azt az eltökéltséget, amely a most nyolcvan
esztendős jezsuitában ott él: haladni előre a kötetből is kirajzolódó úton,
hirdetni a „hit tavaszát”, s mindezt úgy, hogy nem csak hiteles hangon, de
teológiai igénnyel, szaktudományos komolysággal szólaljon meg. Sok erőt
kívánunk hozzá – ad multos annos!
Dr. Török Csaba
|