E SZÁMUNK ELÉ
CULMEN ET FONS 2003. április 17-én, a nagycsütörtöki szentmise keretében II. János Pál közzétette 14. enciklikáját az Eucharisztia és az Egyház kapcsolatáról: Ecclesia de Eucharistia. (Ismertetése a Távlatok 2003/2. számban, 229238.) Az Egyház az Eucharisztiából él: Ő táplálja, Õ világosítja meg. Az Eucharisztia a hit misztériuma, és egyben a fény misztériuma. A zsinatra hivatkozva (SC 10) hangsúlyozta, hogy a liturgia, benne az Eucharisztia az egyházi tevékenység csúcspontja (culmen) és az isteni élet forrása (fons). A pápa figyelmeztetett bizonyos árnyakra (pl. a misztérium lefokozása testvéri lakomára), liturgikus visszaélésekre. Ezekkel az árnyoldalakkal részletesen foglalkozik az a szentszéki dokumentum (instrukció), amelyet a pápa jóváhagyásával 2004. április 23-án tettek közzé Redemptionis sacramentum kezdőszavakkal. (Azok a dolgok, amelyeket a legszentebb Eucharisztiával kapcsolatban megtartani és kerülni kell.) A dokumentumot ismertette Nagy Ferenc SJ a Távlatok 2004/2. száma mellékleteként megjelent Magyar Papi Egységben. Már ezek a dokumentumok is jelzik, hogy a liturgikus reform területén problémák vannak, szélsőséges elhajlások. (Lásd még ismertetésünket a Távlatok legutóbbi, 74. számában a Lefebvre-féle integrista irányról, a tridenti mise körüli vitákról.) A zsinati reform magyarországi fogadtatásáról és lelkipásztori alkalmazásáról tárgyalt az az ünnepi szimpózium, amelyet 2003. december 4-én rendeztek, és amelynek anyaga megjelent a MALEZI és a Szent István Társulat kiadásában Culmen et fons címmel. A megbeszéléseken irányadó volt II. János Pál Spiritus et sponsa kezdetű apostoli levele, amelyet az említett füzet élén közöltek. Végül a beteg II. János Pál egyik utolsó intézkedése volt, hogy meghirdette 2004 őszétől 2005 őszéig az Eucharisztia évét. Az év során világszerte ünnepelték az Eucharisztiát; sor került a hagyományos úrnapi körmenetekre. Így Magyarországon is különös ünnepélyességgel tartották meg ezeket a körmeneteket. Az év alkalom volt továbbá arra is, hogy katekézisekben, szentbeszédekben elmélyítsék az Eucharisztia ismeretét, megmagyarázzák annak kapcsolatát az egyházi közösséggel. Az Eucharisztia építi az Egyházat magyarázta a pápa az Ecclesia de Eucharistia 2125. pontjában. Az Eucharisztia Krisztus húsvétja (pászkája), átmenete az Atyához: a szeretet áldozata. Manapság szívesebben használják az Eucharisztia, eucharisztikus lakoma kifejezéseket a szentmiseáldozat helyett. Minden bizonnyal a keresztények között kibontakozott teológiai párbeszéd is befolyásolta ezt: az úrvacsora, a kenyértörés, eucharisztikus lakoma némileg feledteti azt, hogy Jézus az utolsó vacsora alkalmával, kereszthalála előestéjén szerezte e szentséget, szeretete legnagyobb jelét. A szentmiseáldozatot tehát az a Jézus rendelte, aki a halálig menő engedelmességben kiüresítette önmagit (Fil 2); ez a szerető önátadás volt az új születés, a Feltámadás forrása. Az egyház az anamnézisben, memoriáléban emlékezik az egyszer s mindenkorra végbevitt áldozatra, és azt hathatósan megjeleníti az oltáron. Krisztus halálát hirdeti, és tagjai részesednek a misztériumban, egyesülve Krisztussal, aki felajánlja magát az Atyának. Így egységben az égi és a földi egyetemes Egyházzal a Krisztus testében és vérében részesülő hívők építik az Egyház testét. 1944-ben híres (egy ideig vitatott, majd rehabilitált) Corpus Mysticum című könyvében Henri de Lubac SJ történeti tanulmányával kimutatta, hogy a középkori teológiában az eucharisztikus Test megjelölésében miért helyettesítette a verum (igazi, valóságos) jelző a mysticumot, és hogy miképpen foglalta el az egyházi Test megjelölésében a mysticum a verum helyét. Szent Pál az egyházról szólva egyszerűen Krisztus Testéről beszél. A középkor elején tehát a mysticum az Eucharisztiát jelölte; később viszont, amikor a tagadások miatt Krisztus valóságos jelenlétét hangsúlyozták az Oltáriszentségben, a misztikus átkerült az Egyház jelölésére: Krisztus misztikus teste. Valójában a középkorban nem vonták kétségbe sem az Eucharisztia, sem az Egyház misztériumának realitását. A két realizmus összefonódik, kölcsönösen garantálják egymást. De korábban a hangsúlyt inkább az okozatra, semmint az Okra helyezték. Tehát ezt állították: valóságos eucharisztikus jelenlét, mert megvalósítja, építi az Egyházat. (Présence réelle, parce que réalisante: CM 284.) H. de Lubac most említett tanulmányára hivatkozik Joseph Ratzinger bíboros is A liturgia szelleme című könyvében. (A 2000-ben kiadott német eredeti fordítása 2002-ben megjelent a Szent István Társulatnál.) Negyedik fejezetében (Az Eucharisztia őrzése) összefoglalja H. de Lubac kutatásának eredményét, a Corpus mysticum misztikus jelzőjének áttevődését az Eucharisztiáról az Egyházra, Krisztus misztikus teste ezentúl az Egyházat jelölte. Ratzinger hozzáfűzi (79. o.): Ebből a de Lubac által gondosan ismertetett nyelvi fordulatból egyesek azt a következtetést vonták le, hogy egy bizonyos, eddig ismeretlen realizmus mondhatnánk naturalizmus hatolt be az Eucharisztia tanába, és az atyák elvont szemlélete, a valóságos jelenlét statikus és egyoldalú eszméjének a javára háttérbe szorult. Való igaz, hogy egy ilyen nyelvi fordulatban egy szellemi fordulat is kifejeződik, amit természetesen nem lehet olyan egyoldalúan leírni, mint ahogyan az a fentiekben említett tendenciákban történik. [Korábban a szerző azokról a tendenciákról tett említést, amelyek szerint búcsút kell mondani a szentségimádásnak, a körmeneteknek, hiszen mondják az Eucharisztia adományai étkezésre és nem ránézésre valók. Sz. F.] Helyesnek lehet elismerni folytatja Ratzinger hogy az eszkatologikus dinamikából és az eucharisztikus hit »mi«-jellegéből (közösségi szempontjából) valami veszendőbe ment, vagy legalábbis háttérbe szorult. A bíboros a továbbiakban védelmébe veszi az Oltáriszentség imádása körül kialakult kultuszt, megmagyarázva, hogy az egyszer már átváltoztatott kenyér átváltoztatott állapotban marad. Ezért őrizték régen az Eucharisztiát a betegek számára; tehát nem dologi jelleget tartalmaz, hiszen a Feltámadott teljes Krisztus jelen van. Ratzinger bíboros A liturgia szelleme könyvcímet R. Guardinitől kölcsönözte, mert, ahogy előszavában írja, Guardini kis könyvecskéje, amely 1918-ban jelent meg, teológiai tanulmányai elején kedves olvasmánya volt, és belőle megtanulta a liturgia lényegét. A Hittani Kongregáció prefektusa, aki XVI. Benedek pápa lett, kétségtelenül II. János Pál fent említett dokumentumainak is társszerzője lehetett. Világos, hogy ha óv bizonyos elhajlásoktól, nem a II. vatikáni zsinat liturgikus reformját akarja restaurálni, hanem annak igazi szellemét óvja szélsőséges tendenciáktól, téves egyoldalúságoktól. Az az ökumenizmus szempontjából is lényeges szemlélet amelyet alább X. Léon-Dufour nyomán összefoglalunk H. de Lubac és a zsinat szellemében lényeges szempontra hívja fel a figyelmet, anélkül, hogy a Ratzinger bíboros által említett túlzó tendenciákkal egyetértene. Az Eucharisztiáról és a liturgiáról szóló dossziénkat kiegészíti Bosák Nándor püspök Keresztesné Várhelyi Ilona kérdéseire válaszolva: a zsinati reform gyakorlati hazai megvalósítását mérlegelik kellő kritikával. * * * Megdöbbentő helyzetképet rajzol Fasang Árpád a jelenlegi magyar politikai-közéleti helyzetről. Ő is utal az értelmiség felelősségére, amelyről előző számunkban 1956 kapcsán már szóltunk. Az UNESCO volt magyar nagykövete számvetésében arra a kérdésre keres választ, hogy hogyan jutottunk idáig, a rendszerváltás után tizenöt évvel, amikor ismét »álmodik a nyomor«, és a magyar társadalmat egyre feszültebb légkör, bénító kiábrándultság, sebzett indulatoskodás jellemez? A legelső feladat annak kimondása: Nem ezt akartuk! Be kell látnunk, hogy a rendszerátalakulás eddigi teljesítménye a rövid periódusú részeredmények ellenére lesújtó. Az öt éve meghirdetett »jóléti rendszerváltás« programja megbukott. Kísérő jelenségei (a teljesség igénye nélkül): a kirívó vagyoni egyenlőtlenségek, a korrupció terjedése. Az életszínvonal csökken. A gazdasági hatalom egyre kevesebbek kezében összpontosul. A magyar áru kiszorul a magyar piacról. A tömegközlekedés, a mezőgazdaság, a közoktatás, az egészségügy helyzete kaotikus. A munka értéke devalválódik, egyre többen tengődnek segélyekből, a munkanélküliség riasztó méreteket ölt. A társadalom elöregedése, a demográfiai helyzet katasztrofális folyamatokat és jövőt vetít előre. A társadalom összetartó ereje gyengül, amely meg tudná akadályozni az előző nemzedékek szorgos munkája által hozott értékek széthordását. A szabad rablás, a másik ember becsapása a rendszerváltás szinonimájává kezd válni. Sötét helyzetkép. Fasang Árpád elemzése kimutatja egyesek vezetők, médiahasználók stb. felelősségét. Semmi kétség nem fér ahhoz, hogy Magyarországon súlyos az erkölcsi válság, amint erre az államfő is rámutatott. Fasang szerint a gátlástalan hatalmi arroganciához új erkölcsi mércét is »az igazság nem minden részletének a kimondása« vagy »a valóság nem teljes feltárása teóriáját« kellett kitalálni. (. . .) S ezért a válságért az értelmiség (ki kisebb, ki nagyobb mértékben) rendkívüli módon felelős. Az alapvető kérdés ez: Hogyan lehet kijutni abból a szellemi és morális zsákutcából, ahová kerültünk? Végkövetkeztetésében erre a kérdésre ad válaszszempontokat a szerző, mindannyiunk felelősségére apellálva, és lelkiismeret-vizsgálatra indítva. |