PLÉBÁNIÁK
ÁTSZERVEZÉSE
Kényes és
égetõ kérdésnek szenteljük papi mellékletünknek ezt a számát. Szándékunk
az, hogy két bevezetõ írásunkkal fórumot nyitunk további elmélyülésre és
eszmecserére.
1) Dr. Balázs Pál balatonkenesei plébános már egy jó éve lezárta
tanulmányának megszerkesztését. Többrétegû széles megalapozást ad a téma
felvetéséhez és alapvetõ szempontjainak elemzéséhez, és a megoldás
számos elemét is megnevezi. Egy év óta (nevezetesen a veszprémi meg a kaposvári
egyházmegyében) papi összejöveteleken tanulmányát több ízben elõadta és
paptársaival megbeszélte; mindig nagy érdeklõdésre és egyetértésre
talált a résztvevõk körében.
2) 2001 õszén a debrecen-nyíregyházi egyházmegye püspöke az
egyházmegyei zsinaton hozott határozat végrehajtásaként már rendelkezett is
arról, hogy egy-egy plébánia milyen típusú egyházközösségekbõl áll, és
hogyan történjék az átszervezés.
Újabb, harmadik tanulmányra kaptunk ígéretet a kaposvári
egyházmegyébõl. Ott szintén megtörtént az egyházmegye plébániai szerkezetének
átrendezése; a papi szenátus megbeszélései nyomán megszületett püspöki rendelet
2002. január 1-én életbe lépett. Az egyházmegye nyolcvan betöltött plébániája
mellett húsz betöltetlent meghagytak, ötven betöltetlent pedig megszüntettek;
így az egyházmegye ezentúl száz plébániaegységbõl áll.
Pillanatnyilag tehát az a helyzet, hogy az ország két legfiatalabb
egyházmegyéjében történtek hatékony lépések a plébániaszerkezet megújítására.
Tanulmányainkból többek között az máris kitûnik, hogy a
magyarországi egyházmegyék helyzete egymástól meglehetõsen
eltérõ, és erre a kérdés átgondolásánál meg a rendelkezések
meghozatalánál nagyon is tekintettel kell lenni. Az is bizonyosra
vehetõ, hogy a mindenképpen szükséges átszervezés nem egyetlen döntés
következtében valósul meg, hanem hossza, szerves folyamat lesz.
* * *
A Magyar
Papi Egységet Beran Ferenc és Nagy Ferenc szerkeszti. 2001 eleje óta állandó
munkakapcsolatot tartanak fenn a következõ tanácsadókkal: Bosák Nándor
püspök (Debrecen), Balázs Pál (Balatonkenese), Brückner Ákos Elõd
(Budapest), Dolhai Lajos (Eger), Gyürki László (Körmend), Puskás Lajos
(Mélykút), Roska Péter (Esztergom), Stella Leontin (Vác), Tomka Ferenc
(Budapest) és Varga László (Kaposvár).
Balázs Pál
PLÉBÁNIÁK
KÖZIGAZGATÁSI ÉS PASZTORÁLIS
ÁTSZERVEZÉSÉNEK IGÉNYE ÉS SZÜKSÉGESSÉGE
A VESZPRÉMI FÕEGYHÁZMEGYÉBEN
I. A helyzetkép pontos felmérése
az utóbbi fél évszázad változásainak tükrében
Tanulmányunk
a Veszprémi Fõegyházmegye mai területét veszi alapul, és azt vizsgálja,
hogy a jelenlegi terület plébániáinak (papi) ellátottsága hogyan alakult az
elmúlt évtizedek során.
1950 után nyolc Schematizmus (Egyházmegyei Névtár) jelent meg:
1963-ban, 1975-ben, 1984-ben, 1992-ben, 1996-ban, 1998-ban, 1999-ben és
2000-ben. Adataikat egy szemléletes táblázatban mutatjuk be a következõ
csoportosításban:
• A
P betû alatti 1-es szám azt jelzi, hogy a plébánia be van töltve.
• A
K betû az illetõ plébánián mûködõ káplánokat,
templomigazgatókat, hittanárokat vagy zeneigazgatót jelzi.
• A
plébániák* felsorolása után
külön felsoroljuk a központi szolgálatot teljesítõk és
• a
teológiai tanárok számát.
Minden papot csak egyszer vettünk számba, mégpedig abban a
beosztásában, amelyet elsõsorban köteles ellátni; másképp fogalmazva:
ahol valójában lakik.1 Ezért néhány esetben elõfordult, hogy
az illetõnek nem a ,,legrangosabb” pozícióját tettük az elsõ
helyre, mert azt másod- vagy harmadsoron kénytelen ellátni. Viszont hiányzanak
a táblázatból az ideiglenes és a nyugdíjas besegítõk. (. . .)
Plébániák |
1963 |
1975 |
1984 |
1992 |
1996 |
1998 |
1999 |
2000 |
|
P | K |
P | K |
P | K |
P | K |
P | K |
P | K |
P | K |
P | K |
Keszthely – Nagyboldogasszony |
1 2 |
1
1 |
1
1 |
1
1 |
1
1 |
1
1 |
1
1 |
1
1 |
Pápa |
1
3 |
1
3 |
1
2 |
1
1 |
1
1 |
1
1 |
1
1 |
1
1 |
Sümeg |
1
2 |
1
1 |
1
1 |
1
1 |
1
1 |
1
1 |
1
1 |
1
1 |
Tapolca |
1
2 |
1
2 |
1
1 |
1
1 |
1
|
1
|
1
|
1
|
Veszprém I. Szent Mihály |
1
5 |
1
3 |
1
1 |
1
|
1
1 |
1
1 |
1
1 |
1
1 |
Zalaszentgrót |
1
2 |
1
2 |
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
Központi
szolgálatban |
2 |
5 |
2 |
1 |
|
|
|
|
Teológiai
tanárok |
1 |
3 |
4 |
1 |
2 |
2 |
2 |
2 |
Összesítõ táblázat:
Év |
Plébános |
Káplán és más szolgálattevõ |
Központi szolgálatban |
Teológiai tanárok |
Összesen |
1963 |
180 |
48 |
2 |
1 |
231 |
1975 |
160 |
24 |
5 |
3 |
192 |
1984 |
142 |
12 |
2 |
4 |
160 |
1992 |
105 |
12 |
|
1 |
119 |
1996 |
89 |
13 |
|
2 |
104 |
1998 |
86 |
12 |
|
2 |
100 |
1999 |
85 |
9 |
|
2 |
96 |
2000 |
84 |
8 |
|
2 |
94 |
A fenti adatokból a következõ megállapítások
vonhatók le:
1. 1963-ban a Veszprémi Fõegyházmegye mai
területének majd minden plébániája be volt töltve, és az akkori egyházmegye
bõségesen el volt látva káplánokkal. A fõpásztor mellett két
fõállású aulista teljesített szolgálatot. Volt egy fõállású
teológiai tanára is az egyházmegyének, annak ellenére, hogy nem rendelkezett
önálló teológiai intézettel.
2. 2000-ben közel száz plébánia üresen áll. Ez az összes
plébániáknak több mint a fele. A betöltött 84 plébániáért az egyházmegyének
igen nagy árat kellett fizetnie: fölemésztette a 48 kápláni státusz java részét2,
a fõpásztor lemondott közvetlen munkatársairól, és továbbszolgálásra
kért fel nyolcvan év körüli atyákat.
3. A fõegyházmegyének jelenleg van önálló teológiai
fõiskolája és papnevelõ intézete. Ezek mûködtetésében
mindössze 2 fõállású egyházmegyés pap tevékenykedik.
4. A fentiek azt jelentik, hogy 84 plébánosnak kell 181
plébániát ellátnia filiálisaikkal együtt (átlagosan öt egyházközséget),
valamint – másod- vagy harmadállásban – õk adják a hittudományi
fõiskola teológiai tanárait, az érseki hivatalok fõmunkatársait,
az érseki bíróság tisztségviselõit, a speciális (egyetemi, katonai,
börtön- és kórházlelkészi) szolgálatokat, továbbá munkát végeznek mint
fõesperesek és esperesek, valamint tevékenykednek a
fõegyházmegyei bizottságokban és tanácsokban.
5. Végezetül a táblázat azt is sugallja, hogy a fizikai és
lelki teher állandó növekedésével kell a továbbiakban is számolni, hiszen a
csökkenési tendencia folyamatos, még csak megtorpanásra utaló szakaszokat sem
tartalmaz. A Fõegyházmegyei Névtár azon része pedig, amely a szentelések
sorrendjében csoportosítja a papságot, világosan mutatja, hogy a 20, 30 vagy 40
éve szolgáló papok évfolyamai még mindig nagyobb létszámúak, mint a
legfiatalabb korosztályokéi. Tehát a csökkenési tendencia még egy jó ideig
garantált.
II. A paphiány okainak elemzése
és a kialakult helyzet értékelése
Nagy
hibát követnénk el, ha a fenti statisztikai adatokat értékelésünk egyetlen vagy
fõ szempontjának tekintenénk, annak ellenére, hogy kétségtelenül megrázó
erõvel bírnak, és minden felelõs vezetõben a
tehetetlenség, a paphiánnyal szembesülõ hívõ emberekben pedig a
szomorú elhagyatottság érzését válthatják ki. Éppen ezért a megoldás érdekében
nagyon fontos, hogy a kialakult helyzetrõl alapos és higgadt, valamint
széles skálán mozgó elemzést végezzünk, mert máris jelen van, és tovább kísért
a gyors „fércelés” és a tragikus „pótmegoldások” térhódítása.1. A vizsgálódás szempontjai
• Elõször
is induljunk ki a kinyilatkoztatás egyházképébõl: A Fõ a
megdicsõült Jézus Krisztus, a megváltott emberiség pedig – mint Isten
népe – az Õ tagjait képezik3; sokan már a megszentelõ
kegyelem állapotában vannak, mások pedig még csak a meghívottság szintjén
tartoznak Krisztushoz. – Az egyházról nem lehet tárgyalni a tagoknak
Krisztushoz fûzõdõ ontológiai kapcsolatának tudata nélkül.
• A
teljes egyház nem azonos a látható egyházzal. Ez utóbbit zarándok
egyháznak nevezzük, míg a teljes egyház többi részét a megdicsõült és
a tisztuló (vagy szenvedõ) egyház nevekkel illetjük. Kérdés:
szabad-e a zarándok egyházról úgy tárgyalni, mintha az csak egy szociológiai
képzõdmény lenne, és nem volna szerves természetfeletti kapcsolatban a Fõvel
és az egyház többi részével?
• Ugyanakkor
komolyan kell venni a zarándok egyház természetes tulajdonságait és evilági
relációit. A tisztánlátást segítse a megtestesült Ige valóságos emberi
mivoltának a szemlélése. Jézusból nem hiányzott semmi sem, ami emberi, és ami a
teremtett világhoz tartozik, a bûnt kivéve.4 A zarándok egyház
még ez utóbbitól sem mentes. Ebbõl következik, hogy a természetfeletti
befogadásának számtalan feltétele van: a szabad akarat mellett egy sajátos
habitus5, amit befogadási képességnek vagy felkészültségi állapotnak
is nevezhetünk. Isten kegyelme ezt töltheti meg hatékony erõvel.6
• Módszertanilag
nemcsak az egyház7, hanem a világ szociológiai természetét is
nagyon komolyan vizsgálódásunk tárgyává kell tennünk, beleértve a benne folyó
nagyarányú társadalmi, gazdasági, politikai, kulturális – röviden: valamennyi,
az emberi világunkat érintõ – változásokat.
• Nagyon
fontos az egyházban és a világban lezajló folyamatok értékelése. Ez egy
kényes téma, mert nincs kész mérce, hanem csak viszonyításokkal lehet
közelíteni a valódi értékek megállapításához. Minden folyamatnak van
nyereséglistája és veszteséglistája. Mivel azonban emberekrõl van szó,
nem csupán a mennyiségi tényezõket kell számításba venni, hanem egy
egészen sajátos minõségi tényezõt is, mely „az ember”
nyereségérõl vagy veszteségérõl szól. Mérceként pedig nem
alkalmazhatók a múlt bevált eszközei és sémái, mert egyrészrõl hamis
képet kapunk a dolgokról, másrészrõl pedig komolytalan gyerekjátéknak
tûnne vizsgálódásunk.8
• Az
egyház és a világ kölcsönhatásainak vizsgálata. – Nyilvánvaló, hogy mind az
egyháznak, mind pedig a világnak sajátos célja, törvényei és módszerei vannak.
Mindkettõ tud a másikról, és érintkezik is vele. Olykor kölcsönösen
igénylik egymás segítségét, vagy tanulnak (ellesnek) egymástól módszereket,
máskor pedig ellenfélként viselkednek a másikkal szemben. – Az egyház és a
világ ellentmondásokat hordozó viszonyát az magyarázza, hogy a két terület
találkozási pontja gyakran nem is az embereken kívül, hanem belül, a szívükben
van.
2. Vizsgálódási területek
A
fentiek elõrebocsátása után – a paphiány okait kutatva –
elõször természetes szinten vizsgálódjunk. Állítsuk egymás mellé a
világban és az egyházban lejátszódott érzékelhetõ folyamatokat és
szellemi vezérmotívumokat. A józan ész logikai erejével válasszuk szét az
építõ és a romboló tendenciákat. Vigyázzunk arra, hogy nem minden
építõ jellegû, ami új és annak látszik, és nem minden romboló, ami
az elhalt, kiüresedett dolgokat igyekszik eltávolítani, vagy – az építés
szándékával – lebontással kezdi munkáját. – A természetes alapon történõ
vizsgálódást értékeléssel fejezzük be. Az így nyert eredményt helyezzük a
keresztény hit mérlegére9, és keressük meg benne a gondviselés
mûvét.
Gazdasági változások: Sokáig lehetne sorolni a
térségünkre is jellemzõ, XX. századi nagyarányú gazdasági változásokat;
beleértve a technikai és technológiai újdonságokat, az új mûvelési
területeket mind a mezõgazdaságban, az iparban, a kereskedelemben és a
szolgáltatásokban, mind pedig az oktatásban, a közigazgatásban, az
egészségügyben és még nagyon sok más területen. Ha ezeket csak gazdasági
(megélhetési és boldogulási) szempontból nézzük, akkor is meg kell
állapítanunk, hogy a korábbi szûkös lehetõségekhez képest a
gazdasági élet vonzása szinte legyezõszerûen kitárulkozott sokak
elõtt, és a korábban kevés perspektívát felmutató pályák száma
ugrásszerûen megnõtt.
Társadalmi és politikai változások: Ezt a területet
két részre kell bontani: makrovilágra, melybe az úgynevezett ,,nagy társadalom”
változásai tartoznak, és a mikrovilágra, melyen elsõsorban a családokat
és a kisebb emberi közösségek belsõ világát értjük. Természetesen
mindkét társadalmi közösséget emberek alkotják, akiknek minden egyes relációjuk
hatással van többi kapcsolatukra is.
— Tudjuk, hogy a régmúlt idõkben is az egymással
szomszédos nagy emberi társadalmak kapcsolatban álltak egymással, de az egész
világra kiterjedõ közvetlen társadalmi hatásokról csak a legújabb
idõkben beszélhetünk. Mindezek felfokozott méretû társadalmi mozgásokkal
jártak együtt, melyek érdek-összeütközéseket okoztak. Ezek leglátványosabb
jelenségei voltak a világháborúk és a helyi háborúk, a földrajzi határok
megváltozásai, új hatalmi övezetek és súlypontok kialakulása, valamint
világméretû ,,népvándorlás” megtapasztalása. A monarchiák java része
eltûnt vagy átalakult: forradalmak, ellenforradalmak, jobb- és baloldali
diktatúrák, köztársaságok, tanácsköztársaságok, népi demokráciák és liberális
demokráciák váltották egymást. Hol a köztulajdonra, hol meg a magántulajdonra
tevõdött a hangsúly. Közben a társadalmi átrendezõdések
feltartóztathatatlanul tovább folytatódtak. A gazdasági élet kihívásaira
változások zajlottak le a társadalmi osztályok összetételében: parasztokból
segédmunkások, szakmunkások, leszármazottaikból pedig reál és humán
értelmiségiek, vagyis más társadalmi osztályokat gazdagító honpolgárok lettek.
A belsõ társadalmi mozgás sok embert ingázóvá, ,,gyökértelenné”,
bolyongóvá, majd pedig valamilyen szinten városlakóvá tett. Voltak, akik számára
a változások felemelkedést jelentettek, mások számára pedig keserves
vesszõfutást, mert elveszítették korábbi biztonságukat, az új
lehetõség pedig „nem jött be”, esetleg még családi életük is felbomlott.
Hasonló folyamatok játszódtak le a társadalom hagyományosan felsõ
rétegét képezõ köreiben is. Földbirtokosokból gyáriparosok, bankárok
vagy nagykereskedõk lettek, mások pedig elszegényedtek vagy
„lecsúsztak”, illetve ügyes hitelezõk vagy vállalkozók hamar
vezetõ szerepre tettek szert mellettük vagy helyettük. A társadalmi
osztályok igényeit és törekvéseit szakszervezetek és politikai pártok próbálták
magukévá tenni és képviselni, más erõk viszont pontosan ezeket a
szervezeteket igyekeztek hatalmukba keríteni, vagy ellenõrzésük alatt
tartani.
– A nagy társadalmi változások a mikrovilágokba is
begyûrûzõdtek. Megkezdõdött a többnyire nagycsaládos
és homogén közösségek felbomlása. A gazdasági és társadalmi kihívásokra a
család különféle korosztályai más és más választ adtak: volt, aki ellenállt a
változásoknak, mások viszont új utakra léptek. Így néhány év vagy évtized
leforgása alatt a korábban egységes nagy család tagjai helyileg eltávolodtak
egymástól, új kis vagy csonka családdá alakultak át, illetve más és más
társadalmi osztályokhoz kezdtek tartozni, más politikai párt tagjai vagy
szimpatizánsai lettek, és másképp kezdtek bánni a közös szellemi és lelki
örökséggel is.
Kulturális változások: A gazdasági és társadalmi
változások lényeges kulturális változásokat gerjesztettek. A kultúra10
ugyanis egész emberi világunk kimûvelését jelenti. Édestestvére a
tudománynak11, bár ott a hangsúly az értelmi tevékenységen van.
A kulturális változásokra is kettõsség
jellemzõ. Egyrészrõl számottevõ mennyiségi változások
következtek be, hiszen emberi világunk, ,,mûvelés alá fogott” fizikai és
szellemi területei – szinte alig követhetõ – forradalmi térhódítást
tettek meg. A mai ember a mennyiségi kihívásokra sokféleképpen reagál. Közülük
a két véglet az, hogy vagy megpróbál a változásokkal versenyt futni, vagy
megcsömörlik tõlük, félreáll, esetleg fellázad ellenük. A másik fontos
tényezõ a kulturális változások területén ,,minõségi kérdés”.
Ezen a kifejezésen egy adott mûvelési terület célját, annak az ember,
illetve az emberi társadalom javát (teológiai értelemben: örök üdvösségét)
szolgáló értékét értjük. Varnak ugyanis olyan zseniálisan kimûvelt
területek, amelyek a bûn, a pusztítás vagy a halál kultúráját jelentik. A
minõségi változások hozadékaként megnövekedett az úgynevezett
,,antikultúrák” jelenléte a társadalomban, és ezek mint valami rákos daganatok
ravasz módon terjednek, olykor a valódi kultúra álruháját öltve magukra.
Arányeltolódások a világi társadalomban: A gazdasági
és társadalmi változások elemzése már önmagában is rávilágított a világi
társadalom korábbi arányainak és súlypontjainak megváltozására. Újonnan
felfedezett vagy mesterségesen kreált életterek magukhoz vonzottak embereket,
új szakmák és új szemléletek terjedtek el. Jelentéktelen települések
nagyvárossá fejlõdtek, virágzó falvak elnéptelenedtek. Pezsgõ
szellemi központok alakultak ki, máshol pedig az alapvetõ kultúra is
elenyészett.
A Veszprémi Fõegyházmegye területén Veszprém, Ajka,
Pápa, Keszthely, Várpalota és még néhány kisebb körzet szinte minden
kezdeményezést magához vonzott, és ugyanakkor több száz kis település
folyamatosan összezsugorodott, és ma már a puszta létezésért küszködik.
Megtévesztõ, hogy a táj szép, az üdülõkörzetek (idegen
pénzbõl) tetszetõsen fejlõdnek, de ezek már régóta nem a
lüktetõ életet, hanem a hobbit szolgálják.
Ezen a vidéken is nagy kárt tettek az erõszakos
beavatkozások, mint amilyen a világháború volt, vagy a kitelepítések, a
téeszesítések meg az államosítások, és amik ezek után következtek. Az
egzisztenciális veszélyeztetettség miatt túl közel került az emberekhez az
evilági biztonság és érvényesülés igénye, és meglehetõsen háttérbe
szorult a családi boldogság, a lelkiismeret békéje, a becsület, a tisztesség, a
jó erkölcs és az Istenhez fûzõdõ személyes jó viszony
ápolása. Ezen nem is lehet olyan nagyon csodálkozni, hiszen a kigúnyolandók és
az üldözöttek közé került az erkölcsi értékek egyik legfõbb hordozója,
az egyház is. A sok-sok egyszerû ,,kisember” pedig a maga erejébõl
nem tudott valamennyi szellemi és lelki traumán felülemelkedni; meg aztán a
mindennapi élet vonzása és a boldogulás ígérete más irányba csalogatta
õket.
A fiatalok pályaválasztását is nagymértékben befolyásolták a fentiekben
vázolt tények. A divatos hivatások közé egyáltalán nem tartozott többé a papi
vagy a szerzetesi élet, mivelhogy ,,elvették” gazdasági alapjait,
megsemmisítették vagy minimálisra korlátozták életterét, erkölcsi és társadalmi
tekintélyét erõsen megkérdõjelezték.
Arányeltolódás a világi társadalom és az egyház evilági
szerepvállalása között: Az egyház úgynevezett világi szerepvállalása a
keresztény hit egyenes következménye. Az evangéliumból Isten a földön
élõ embert szólítja meg, és azt kéri tõle, hogy – az örök élet
reményében – ugyanolyan normális életet éljen, mint Jézus Krisztus, aki
megtörte kenyerét az éhezõknek, meggyógyította a betegeket, és tanította
a nyílt szívû szegényeket.12 Elsõdleges küldetése13
azonban nem ez volt, hanem Isten országának hirdetése és az emberiség
megváltása a bûnnek (és a bûn következményeinek) fogságából.
Mindazonáltal a szociális szeretet Jézus küldetésének igazi jelévé vált.
Ugyanezt kell tennie az egyháznak is: elsõsorban az evangéliumot kell
hirdetnie, és közben törekednie kell az emberi nyomorúság (betegség,
szerencsétlenség és tudatlanság) enyhítésére.
Voltak olyan történelmi korszakok, amikor a világi társadalom
érzéketlen vagy tehetetlen volt a szociális szeretet gyakorlására. Ilyenkor
megnövekedett az egyház felelõssége ezen a területen, ami egy bizonyos
tekintélynövekedéssel is együtt járt az oktatás, az egészségügy és a karitász területén.
Más korokban jelentõs társadalmi szerepvállalás következett be törvényi
és költségvetési támogatással és intézményrendszerek kiépítésével.
A civil társadalom ilyen irányú elõretörése üdvözölhetõ
dolog, hiszen benne a keresztény hitbõl fakadó szeretetszolgálat
bõséges terepet kaphat, és nemcsak a keresztények részérõl.14
– Ugyanakkor kétségtelen tény, hogy ha a civil szerepvállalás szekularizált
módon és miliõben történik, akkor sokakat ,,eltávolíthat” (vagy ,,nem
enged”) a keresztény hit közelébe.
Magyarországon diktatórikus eszközökkel, másutt a szekularizációs
folyamat következtében lényegesen visszaszorult az egyház evilági
szerepvállalása. Sokak szeme elõl (akik a liturgián nem vettek részt) az
egyház szinte eltûnt, láthatatlanná vált. – Próbáljuk az alábbi divatos
kifejezést témánkkal kapcsolatban helyesen érteni: Az egyház e világi
szerepvállalásának visszaszorulásával arányosan csökkent, ,,reklámértéke”, ami
jelentékenyen érzékelhetõ a hivatások számának csökkenésében.
A szekularizált társadalom lelki válsága: Mit jelent
a ,,szekularizált társadalom” fogalma? A saeculum latin szónak sokféle
jelentése van; közülük az egyik evilágiságot jelent. Ez egy olyan szemléletre
utal, amely valódi értékén próbálja
megítélni az egész univerzumot, és benne az embert. Kezdeti törekvésében
mítosztalanít.
Az elsõ demitizáló mû maga a szentírás. Nap-
és holdimádó népek között kijelenti, hogy azok nem istenek, hanem
egyszerû lámpások, amelyeket a Teremtõ fölakasztott az égre, hogy
világítsanak nappal meg éjszaka15, ugyanakkor az egész világról
kijelenti, hogy: JÓ.16 A biblia szemlélete elismeri a teremtett
dolgok valódi (autonóm) értékét, amelyekkel az ember élhet, nem élhet velük
vissza, mert az universum ontológiai kapcsolatban van a Teremtõvel. Az
ember hatalmat kapott a természet törvényeinek megismerésére és alkalmazására,
azaz a világ fölötti uralomra17, de a természet törvényeit neki is
tiszteletben kell tartania.
Van azonban egy másik világszemlélet, amely nem ismeri el
sem a Teremtõt, sem a teremtést, még kevésbé a világ Istentõl
való ontológiai függését. Ugyanakkor az embert abszolút szabadnak és
függetlennek tekinti a világ dolgainak intézésében. Ez a szekularizmus
világszemlélete.
A fejlett világ társadalma jelentõsen eltolódott a
szekularizmus világszemlélete felé. A realisztikus és az abszolutizált
világszemlélet egyben közös: a világ önértékeit szépnek, jónak, hasznosnak,
gyönyörködtetõnek stb. tekinti. Ezen túlmenõen a szekularizmus
szemlélete és az ebbõl táplálkozó gyakorlat két súlyos problémát hordoz
magában. Az egyik közvetlenül magára az emberre vonatkozik: akit elvileg
mindenhatónak és ateistának tekint; a másik a materiális világra vonatkozik:
amellyel – azt gondolja, hogy büntetlenül – mindent megtehet.
A szekularizált társadalom a maga válságjelenségeit a
fentiekben vázolt szemléletébõl termelte ki.
• Igaz,
hogy tömegeket kápráztatott el eszméivel meg termékeivel, és szakított el a
keresztény világszemlélettõl, de az emberek mégsem lettek ,,tisztán
ateisták”, hanem tömegesen lealacsonyodtak a bálványok, a hiedelmek, a
különbözõ deviáns szenvedélyek, zavaros szekták vagy álvallások
szintjére.
• A
válságjelenségek másik típusa a kizsákmányolt világ felõl jelentkezik. A
világ beszennyezése az önpusztítás rémképét vetíti az emberiség elé.
• A
harmadik veszélyforrás abból adódik, hogy sokan nem képesek felmérni a fentiek
veszélyét, másoknak pedig érdeke fûzõdik a szekularizmus ad
abszurdum fenntartásához.
A kialakult helyzet közvetlen tapasztalatai az egyház
számára: A fenti témák végiggondolása után – hasonlattal élve – olyan
helyzetbe kerültünk, mint az a gyalogos vándor, aki útja végén
repülõgépre szállhat, és elszakadva a kicsinyes rögöktõl a
magasból egy szempillantás alatt áttekintheti a korábban bejárt útjainak
összefüggéseit. Nos hát, elõttünk az alábbi kép rajzolódott ki:
• A
világ, amelyhez az egyház küldetése szól, nem statikus, hanem dinamikus
valóság, mégpedig olyan, amely egy felgyorsuló változás képét mutatja.
• A
világban lejátszódó folyamatok (arányeltolódások) sokkal gyorsabbak, mint az
egyházban. (Virágzó intézmények gyorsan összeomlanak és megsemmisülnek, mások
szinte egyik napról a másikra keletkeznek, és feltûnõen nagy
sikert aratnak.)
• Mintha
szerepcsere lenne az egyház és a világ között. Ezt a következõk miatt
állítjuk: A világ azt mondja magáról, hogy „otthon van”, holott állandóan
viharos sebességgel menekül a ,,jövõ” felé. Az egyház azt állítja
magáról, hogy ,,zarándok”, vagyis úton van az égi haza felé, s közben
statikusan, szinte kimozdíthatatlanul berendezkedik a földi struktúrák közé. (Õsiség
címén véd kiüresedett plébániákat, kolostorokat, egyházmegyéket és
területhatárokat.)
• Van
létjogosultsága a stabilitásnak (szilárdságnak), a valódi értékekhez való
ragaszkodásnak, mert azok az éltetõ gyökeret jelentik; és ugyanakkor
ontológiai követelmény a szerves (életszerû) fejlõdés, amely nem
egy szakítás árán, hanem növekedés eredményeként hoz valódi gyümölcsöt.
• Nincs
létjogosultsága a megkövült stabilitásnak, mert az már nem képes életet
hordozni; és ugyancsak életképtelen és ,,halvaszületett” dolog minden
gyökértelen vállalkozás a látszólagos sikere vagy káprázata ellenére.
• Az
egyház belsõ (transzcendens) erejét bizonyítja, hogy természetes
erõforrások hiányában is sokkal kisebb veszteségeket szenvedett el, mint
hasonló világi intézmények.
• Az
egyházon sohasem mutatkoztak a kihalás vagy a megsemmisülés jelei, mert
valamilyen formában mindig hirdette az evangéliumot, újra meg újra ,,szülte
gyermekeit” a keresztségben, és megerõsítette õket a
szentségekben, folyamatosan szentelt papokat, és mindig voltak, akik követték
az evangéliumi tanácsokat.
• Az
egyház – az utóbbi évtizedekben – a gyengeség jeleit hordozta magán, és
ténylegesen ,,tért veszített”. Ezt azonban nem szabad egyedül a szekularizált
világ számlájára írni, hanem az egyház tagjainak lelkiismeretet kell
vizsgálniuk, hogy vajon jól használták-e fel a természetes és természetfeletti
erõforrásaikat; és a válasz nyilvánvalóan az, hogy ,,nem”. A
következõ kérdés az: elvárható-e százszázalékos teljesítmény az egyház
tagjaitól? A zarándok egyház életében ez a követelmény is túlzásnak bizonyulna.
Ezek után marad a reális követelmény: ,,az idõk jeleinek” komolyan
vétele; és mivel az idõk jelei itt és most mutatkoznak meg, nagyobb
erõfeszítés igényeltetik a természetes talentumok felhasználására (a hit
szabályai és normái szerint, mélységes bizalommal a gondviselõ Isten
iránt).
Kérdés: A változások vesztese vagy nyertese lett-e az
egyház? Erre a kérdésre egészen más természetû választ kell adni,
mint amilyet a józan ész diktálna. Ugyanis a veszteség- és a nyereséglisták
egymás mellé állítása, pláne összehasonlítása bizonyos haszonnal járna ugyan
(amit a fentiekben már meg is tettünk), de valójában elterelné a figyelmet az
igazi kérdésrõl: Hogyan tud az egyház minden nap újra megfelelni
hivatásának? Mindenekelõtt úgy, ha a kihívásokat hitében értelmezi
(hogy valódiak-e), és azokra tényleges talentumain keresztül akar válaszolni.
Ha ez azonnal nem lehetséges, ajánlja fel Istennek, és imádságban várakozzék.
(Ehhez jó példát ma is a különbözõ korok szentjei szolgáltatnak.)
Ezek után az eredeti kérdésre is megfogalmazódik bennünk
egy alternatív válasz: Az elmúlt évtizedek tapasztalatai világossá tették
elõttünk, hogy az egyház legyõzhetetlen erõforrása az
evangélium hirdetése és az Úr kegyelmeinek szétosztása; minden más – még oly
hasznos – tevékenysége is csak esetleges, és kudarcot vallhat. Amennyiben
sikerül a helyi egyházakban is eljutni a hitbõl fakadó tisztánlátásra,
úgy egyértelmûen csak nyereségrõl beszélhetünk. Másképp felfogni
ezt a kérdést éppen olyan ostobaság lenne, mint Jézus vesztességérõl
beszélni a tömegek, a farizeusok, az írástudók, sõt még tanítványai
értetlensége, valamint a keresztáldozat miatt, holott ezen ,,vesztességek”
elszenvedése a világ megváltásához vezettek.
Kérdés: Az egyház számára körvonalazódik-e a jövõ
útja? Erre a kérdésre egyértelmû ,,igen”-nel lehet válaszolni. Korunk
krízisjelenségei – melyek az egyházban is nyomot hagynak – magukban hordják a
megoldás kulcsait is. Hasonlattal élve: a kép még zavaros, de
kaleidoszkópszerûen már kezd benne kirajzolódni egy letisztult forma.
Vagy egy vásik hasonlat szerint: a hangzavar lármájából már kihallik a megoldás
után kiáltó szó. – A fenti elemzések errõl gyõztek meg bennünket.
Az alábbiakban cselekvési irányokat szeretnénk felvázolni.III. Plébániák közigazgatási reformja
1. Elõzmények
A
plébániaszerkezet õsibb intézmény, mint maga az egyház. Eredete a zsidó
nép vallási életébe nyúlik vissza, ahol az alapintézményeket zsinagógáknak
nevezték. A közösség vezetõje a zsinagóga elöljárója volt. Mellette
fontos szerepet töltöttek be az írástudók, akiket a helyi közösség véneinek is
nevezhetünk. Õk olvasták fel a szent iratokat, és magyarázták azokat. A
zsinagógákhoz tartoztak továbbá szolgálattevõk is, akik biztosították a
különféle funkciók zavartalan mûködését. A zsinagóga elsõdleges
feladata volt, hogy (a jeruzsálemi templomi liturgia kivételével) szolgálja a
teljeskörû vallási életet, valamint betöltse a közösség szellemi, lelki
és kulturális központjának szerepét is, ahol gondot fordítottak még a gyermekek
tanítására is. Ezért a zsinagógának nemcsak egyszerûen közel kellett
lennie az emberekhez, hanem életük valóságos keretéül szolgált.
Az apostolok egyházszervezése ezt a modellt követte, még az
elnevezéseket is megtartották.18 Az õsegyház nagyon sok
püspöksége gyakorlatilag egy plébániából állt, késõbb az elöljáró
(püspök) felügyelete alatt több plébánia alakult.
A magyar egyház plébániaszerkezete a középkorba nyúlik
vissza. Tudvalevõ, hogy népünk a honfoglalás után családonként
telepedett le. Ebbõl az elhelyezkedésbõl jött létre a
sûrû aprófalvas településszerkezet, mely lényegében a legutóbbi
idõkig megmaradt, fõleg a mi vidékünkön.19 Az
ezerhétszázas években újjászervezõdõ egyházi közigazgatás
egyrészt a középkori alapokra épített, másrészt pedig olyan modern
plébániaegységeket hozott létre, melyek központja (a plébániatemplom, a
plébániahivatal, valamint az iskola és esetenként még más intézmények is) a
hívek számára könnyen elérhetõvé vált, és ezért a helyi vallási élet
alkalmas irányítójának bizonyult. Az egyház vezetése arra törekedett, hogy a
plébániákat – a lakosság mûveltségéhez viszonyítva – magasan képzett
papsággal, és korszerû eszközökkel lássa el.
2. Közigazgatási átszervezés
Az
elõzményekhez viszonyítva az utóbbi fél évszázadban gyors és lényeges
változások következtek be, amint azt a fentiekben már elemeztük. Ha azt
gondolnánk, hogy a középkorban kialakult plébániaszerkezet a XVIII. századi
módosításokkal és súlypontokkal még ma is képes változatlanul betölteni a
szerepét, akkor nagyon tévednénk. A másik véglet az lenne, ha magát a
plébániaintézményt minõsítenénk túlhaladott dolognak, és helyette
fantázia szülte pasztorális modellekkel kísérleteznénk.20 Ugyanis a
plébániát igenlõ alapkövetelmények és igények változatlanul fennállnak,
és ezek:
• a
teljeskörû lelkipásztori gondoskodás, és
• a
,,mindenki számára való” elérhetõség.
Mindez két nagyon fontos követelményt rejt magában: Az
egyik követelmény magára a plébániára vonatkozik: állandóan legyen benne jelen
a papi szolgálat és a hívek tevékeny keresztény élete; családias, vonzó és
életerõs oázist jelentsen mindenki számára. A másik követelmény a helyi
egyház vezetõje21, az apostolutód, vagyis a püspök számára
fogalmazódik meg: gondoskodjék arról, hogy Isten népe megfelelõ
ellátásban részesüljön.
Nyilvánvaló, hogy a plébániai alapkövetelmények egyike sem
valósulhat meg a veszprémi fõegyházmegye plébániáinak nagyobb
hányadában. Az ,,oldallagos”22, pap nélküli plébániák szépen omlanak
össze lelkileg is meg fizikailag is. Hasonlóan veszélyeztetett helyzetben
vannak a betöltött plébániák is, mert lelkipásztoruknak – teljesen fölöslegesen
– többfelé kell szakadnia. Továbbá az állandó átszervezések nemcsak
bizonytalanságokat szülnek papokban és hívekben egyaránt, hanem folyamatosan
növekvõ (fölösleges) terheket is jelentenek (melyeket az alábbiakban
részletezünk).
Az elsõ igazán jelentõs segítséget a
közigazgatási átszervezés hozná meg. Biztos, hogy minden problémát egyetlen
adminisztratív döntéssel nem lehet megoldani, de ami elérhetõ általa –
az idegi és az adminisztratív terhek lényeges csökkentése –, azt nem szabad
tovább halogatni.
A fõegyházmegye betölthetõ plébániáinak száma
– a legjobb esetben is – csak mintegy ötvenben határozható meg.23 A
további lepusztulásnak úgy mehetünk elébe, ha késedelem nélkül, de alapos
mérlegeléssel kijelöljük a megtartható plébániákat, az összes többit pedig
ezeknek alárendeljük mint filiálisokat.
A megmaradó plébániákat elsõsorban a most
betöltöttek közül kell kijelölni, de fekvése, a hívek kiemelkedõen
pozitív hozzáállása és – ,,reálisan mutatkozó ígéretes perspektíva” – miatt
a jelenleg üresen álló plébániák közül is néhányat a megmaradók közé kell
sorolni.
Az átszervezés elsõdleges haszna adminisztratív
jelegû: A 3-4 pénztárkönyv helyett a jövõben csak egyet
kellene vezetni, a 3-4 iktatókönyv helyett csak egyet kellene használni, az
ugyanennyi felé végzett anyakönyvezés helyett csak egy csoportban kellene
anyakönyvezni, a 3-4 adóbevallás helyett csak egyet kellene megtenni, az
ugyanennyi egyházi számadás és költségvetés helyett csak egyet kellene
készíteni, a 3-4 képviselõtestület helyett csak egy testülettel kellene
a közös ügyek támogatásában szót érteni, stb.
Az átszervezés második haszna anyagi természetû: Mindenekelõtt
vegyük számba az elpocsékolt pénzt és értékeket, utána pedig játszunk el a
gondolattal, hogy a megtakarított pénzzel mi minden értéket teremthetnénk meg!
A száz üresen álló plébánia java részébe be van kötve a
víz, villany, telefon, gáz, csatorna, és esetleg még más szolgáltatást is
igénybe vesznek. ,,Készenléti díjat” ma már akkor is fizetni kell, ha
tényleges fogyasztás nem történik. Azonban az állagmegóvás, meg ,,ha már
megvan, akkor használgassuk” elve
alapján további összegek rakódnak az alapdíjakra. A ,,sok kicsi sokra megy” törvényszerûsége
alapján a sok jelentéktelennek tartott számla végösszege szépen növekszik, ami
a legszerényebb kiadások esetében is elérheti a havi 8-10 ezer forintot, de nem
ritka a havi 20-30 ezer forintot kitevõ összeg sem. Számoljunk csak! Az
így fölöslegesen kiadott pénzösszeg plébániánként évente elérheti a 100-300
ezer forintot, és ez az egyházmegyében – szerény becslések szerint is – már évi
10-30 millió forintra rúg.
Van néhány plébánia, ahol a fenti kiadásokat
egyszerûen azzal hárítják el maguktól, hogy az ,,oldallagos plébániát”
bezárják és ,,magára hagyják”. Igaz, hogy ebben az esetben nem kell fizetni a
közüzemi díjakat, de az épület állaga gyorsan romlásnak indul, a többmilliós
objektum néhány év alatt lakhatatlanná válik, és eredeti értékének csupán
felét-harmadát fogja képviselni; ha viszont újból lakhatóvá akarják tenni,
akkor az súlyos milliókba fog kerülni.
Világosan kell látnunk, hogy a fentiekben vázolt
,,tehetetlenség útján” nem sodródhatunk tovább. Az érzelmi gazdálkodás helyett
ésszerû és hasznos gazdálkodást kell folytatnunk: a használaton kívül
lévõ épületeket értékesíteni kell, a fölösleges kiadásokat pedig be kell
szüntetni. – Ezt tekintsük teoretikus alapelvnek, aminek maga után kell vonnia
egy eredményesen alkalmazható végrehajtást, mert hiszen a veszni indult
értékekbõl magasabb rendû és mûködõképes értékeket
kell teremteni.
A hívek többsége, de legalább a fele jelenleg lakatlan
plébániákhoz tartozik. Az átszervezés eredményeként olyan plébániáknak kell
létrejönniük, amelyek többfunkciós egyházközségi házakként (lelki
otthonokként) fognak mûködni. Ezen azt értjük, hogy a templom
és a plébániahivatal olyan ,,intézménnyel’” bõvüljön, amely egész
megjelenésével és felszereltségével alkalmas a plébánia különféle csoportjainak
fogadására, képzésére, ügyeinek megbeszélésére, orvoslására, esetleg
továbbküldésére. Oda szívesen jöjjenek az emberek, mert jól érzik magukat, mert
fogadják õket, mert segítséget kaphatnak életük viteléhez, vagy
õk maguk adhatnak segítséget másoknak. – A fentiekben kifogásolt
elpocsékolt értékek és pénzösszegek ilyen és hasonló formában kelhetnek új
életre.
Fejtegetésünk sorrendjében most kell szót ejtenünk még az
egyház pénzgazdálkodásáról. Le kell azonban szögeznünk, hogy az egyház nem
,,gazdasági vállalkozás”, de küldetését evilági körülmények között teljesíti,
és ezért egyrészrõl nem kerülheti ki az evilági eszközök használatát,
másrészrõl viszont evangéliumi lelkülettel kell hozzájuk viszonyulnia.
Ez utóbbi követelmény azt jelenti, hogy az egyháznak lélekben teljesen
függetlennek kell lennie minden evilági értéktõl és hatalomtól.
Egzisztenciálisan ragaszkodnia kell léte és élete egyetlen
erõforrásához: Isten kegyelméhez, amely egyetlen és kimeríthetetlen (nem
e világi) gazdagsága. Ugyanez a kegyelem – mint gondviselés – földi eszközöket
is biztosít az egyház számára. Ezek azonban nem az égbõl potyognak,
hanem természetes képességeinknek mintegy ,,erõt kölcsönözve” jelennek
meg.
A fentiekbõl következik, hogy az egyház csak akkor töltheti
be hivatását a világban, ha megjelenésébõl valamiképpen
érzékelhetõ evangéliumi jellege. Jó példa erre Assisi Szent Ferenc vagy
Teréz Anya. Az ilyen egyház azután már természetesen használhatja a világ
dolgait (még a pénzt is) mint eszközöket; de továbbra is csak független
(evangéliumi) lelkülettel. A plébániai gyakorlatra konkretizálva ez azt
jelenti, hogy a plébániai életben abszolút elsõséget élvezzen a tanító
és a megszentelõ tevékenység a hozzá kapcsolódó karitatív munkával együtt.
Ez azonban nem jelentheti azt, hogy pusztulni hagyjuk a templomot, a plébániát,
az intézményeinket, rendetlenül és korszerûtlenül kezeljük anyagi,
adminisztratív és pénzügyeinket; hanem arról van szó, hogy az elsõdleges
feladatok hátországaként korrekt és hatékony anyagi ügyintézést folytassunk a
fõ feladatok szolgálatában.
Példának két idejét múlt gyakorlatot hozunk fel, amelyek
helyett ajánlunk egy-egy jobb megoldást.
• Az
elsõ példában a gyakori gyûjtéseket kifogásoljuk. – Biztos, hogy
nagy kár lenne, ha a keresztény emberek érzéketlenül mennének el valódi
szükséghelyzetben lévõ felebarátaik mellett, és rá se hederítenének az
egyház karitatív felhívásaira; viszont az is visszatetszõ, ha az
evangéliumhirdetés rövid úton – ha mégoly jó cél érdekében is –
ismételten pénzgyûjtésbe torkollik.
• A
másik fontos kérdéskör az egyház rendszeres anyagi támogatása.25
Ebben olyan minimális összegekrõl van szó, amelyek szerényen biztosítják
az egyház háttérintézményeinek kielégítõ mûködését. Ezen a
területen két hiba történhet: Az egyik az, ha nem jut el a megfelelõ és
intelligens tájékoztatás minden hívõhöz, a másik pedig az, ha a
begyûjtés korszerûtlen módon történik. Ilyen korszerûtlen
dolognak tartjuk a házaló adószedést. Az emberek nagy része keveset és
rendszertelenül tartózkodik otthon; ha mégis megtalálja õket az
adószedõ, akkor pedig kiderül, hogy rosszkor érkezett. – Sokkal jobb
megoldásnak tartjuk, ha egy korszerû tájékoztatás mellé mindenki kap egy
csekket, és akkor fizetheti be lelkiismerettõl vezérelt egyházi
hozzájárulását, amikor az neki a legmegfelelõbb. (Felmérésekbõl
igazolható e módszer eredményessége.)
Az átszervezés harmadik – és legfontosabb – haszna spirituális és pasztorális
természetû: Sokat beszélnek arról, hogy a papság túlterhelt,
elcsigázott, kimerült. Aki azonban a lelkipásztori munka sokaságára gondol,
annak fogalma sincs az amúgy ténylegesen létezõ kimerültség valódi
okairól, mert azok eredete közigazgatási és anyagi gondokra vezethetõ
vissza, amit tetéz a magáramaradottság, a tanácstalanság, a kilátástalanság és
a hívek közömbössége. Ezek összessége idegkimerültséget eredményez. A
fentiekben vázolt reformigények és az alábbiakban javasolandó megoldások a
papság pasztorális és spirituális felszabadítását célozzák.
3. Javaslatok a plébániák reformjának módjára
Bizonyára
sokakat megdöbbent a százharminc plébánia megszüntetését elõirányzó
terv. Kegyetlenségnek tûnik; valljuk be, hogy az. Csakhogy nem mi
találtuk ki ezt a tervet, hanem a történelem malmai már rég bedarálták a
plébániák nagy részét, és még most is kíméletlenül tovább zakatolnak. A mi
erõfeszítésünk a ,,maradék” megmentésére, megszervezésére és a
szétzilált had újrarendezésére irányul.26 Enélkül Isten népe nem
tudta betölteni hivatását sem az ószövetségben, sem az újszövetségben.
Tehát most már nem az alapelvek világos megfogalmazása a
kérdés, hanem a végrehajtás megfelelõ módja. El kell ugyanis kerülni a
kapkodást, a késedelmeskedést, az átgondolatlan ostobaságokat és a tehetetlen
semmittevést. Marad a körültekintõ és logikus tervezés és felelõsségteljes
cselekvés.27 Ennek lépcsõfokai a következõk:
1. A megmaradó plébániák kijelölése. – Ez
egyrészrõl bizottsági, elméleti és papírmunkát igényel,
másrészrõl viszont a papság és hívek felé a legmagasabb szintrõl
érkezõ egyértelmû tájékoztatást kell jelentenie; és ennél nem
többet. Tehát világossá kell tenni, hogy elsõ lépcsõfokon a
cselekvésnek a megértésre és a tudomásulvételre kell korlátozódnia. Vagyis
semmiféle kapkodásnak és idegeskedésnek nincsen helye.
2. A tényleges közigazgatási reform megindulása. –
Az új plébániaegységek kijelölése után, szinte magától fog kínálkozni egy-két
tucat olyan egység, amely már régóta
kész (mintegy megérett) a reformra. – A tárgyi feltételeknél azonban sokkal
fontosabbak az emberi tényezõk. A plébánosok ne erõszakként éljék
meg a változást, hanem segítségként, amit õk maguk is kérnek és
igényelnek. Ehhez az szükségeltetik, hogy a papok az egész folyamat tevékeny
résztvevõivé válhassanak. Az idõsebb vagy gyengélkedõ
atyákat meg kell nyugtatni, és békességben kell õket hagyni. –
Mindebbõl azonban nem következhet a megkezdett forma abbahagyása vagy
lassú elhalása, hanem a megfelelõ lépéseknek kíméletes, de nagyon
következetes keresést kell jelenteniük a teljes végrehajtásig.
3. A reform gazdasági része. – Az egyházban a
,,gazdasági reform” sem hajtható végre csupán gazdasági számítások alapján.
A ,,holt értékek” mûködõvé tétele és a ,,pocsékolásnak
minõsített használat” megszüntetése a konkrét intézkedések
elõtt további megfontolásokat igényel. Mindazokat az objektumokat meg
kell tartani,
• amelyek
pótolhatatlan és tényleges funkciót töltenek be,
• amelyek a templom mellett
vagy vele egy telken helyezkednek el,
• amelyek
hasznosítására a belátható jövõben reális esély kínálkozik, és
• amelyeknek
jelenleg oly csekély a forgalmi értékük, hogy eladásuk ,,elkótyavetyélésnek”
számítana;
viszont mindazokat az objektumokat értékesíteni kell, amelyek kívül esnek a
felsorolt szempontokon.
A gazdasági reform végrehajtását csak konkrét
felelõsséggel bíró emberekre lehet bízni. Ezek alkalmasak egy olyan
döntés-elõkészítõ bizottságot alkotni, amely többoldalú
képviseletbõl áll, de – a hatékony munkavégzés miatt – kis létszámú. Két
meghatározó jelentõségû személy legyen benne: a fõegyházmegye
képviselõje és a helybeli plébános. Tanácsadói jogkörrel vegyen részt
benne a kerületi esperes, az egyházközség képviselõtestületének világi
elnöke (vagy gazdasági ügyekben jártas más tagja), esetleg független
szakértõ. Nagyon fontos, hogy az egyházmegyei szempontok és a helyi
érdekek ne keresztezzék egymást, hanem minden esetben tisztázódjanak a célok, a
szándékok és a lehetõségek, és végezetül harmonikus egységet alkossanak.
– Az így kialakított állásfoglalás (vagy cselekvési terv) ,,ajánlás” a
fõpásztor számára, aki dönt a szóban forgó ügyben.
A fenti eljárásmódnak meg kell valósulnia mind a
felmérésekben, mind a hasznosítás, illetve a felszámolás (értékesítés)
folyamatában.
A gazdasági reform ,,építõ részében” elsõdleges
helyen kell szerepelnie a plébániaközpontok kialakításának. Újra kell
fogalmazni, hogy a XXI. században milyen követelményeknek feleljen meg a
plébánia (lakrész, iroda, közösségi centrum stb.), és milyen felszereltséggel
bírjon. Ennek kialakítását nem szabad egy-egy aktuális plébánosra bízni, hanem
a fenti ,,bizottsági” modellt mûködtetve az egyházmegyei, magas
szintû elvárások és helyi igények harmonikusan jelenjenek meg a
végsõ formák kialakításában.
A tervek megvalósításához ne csak helyi pénzt használjanak
fel, hanem ,,központi támogatást” is. Ennek eszköze lehet az úgynevezett
,,építési és felújítási alapítvány”, ahova minden eladott ingatlan
bizonyos %-át (például negyedrészét) mindenkinek be kell fizetnie. Ezen kívül
más forrásokat is kellene teremteni a központi alap részére, mert csak így
képzelhetõ el a plébániák közel azonos és magas szintû
felszerelése és szinten tartása.
4. Válasz néhány ellenvetésre
A
fenti tanulmány nem íróasztal mellett született logikai játék eredménye, hanem
a plébániai élet megélt és kipróbált tapasztalatának igénye és terméke. Nem
csupán egyéni munkáról volt benne szó, hanem bedolgozásra kerültek mintegy tíz
lelkipásztorral történt beszélgetések meglátásai is. Ezeknek túlnyomó
többségében egyetértést és lelkes támogatást tapasztaltunk, volt azonban néhány
ellenvetés is, melyekre az alábbiakban válaszolunk.
A legtöbb ellenvetés gyökere anyagi természetû volt.
Ilyen például ez is: ,,Nem kell megszüntetni az oldallagos plébániákat, mert
akkor a plébániák anyagi támogatása helyett a jóval kisebb filiális támogatást
kapjuk.” – Valljuk be, hogy egy
aprófalvas, gyér és elöregedett lakosságú, négy plébániát ellátó plébános ilyen
félelme nagyon is jogos, mert úgy véli, hogy inkább cipeli a többletterheket,
csakhogy hozzájusson a nagyobb támogatási összeghez.
Ezt a problémát meg lehet, és meg is kell oldani. A
támogatási rendszer átalakítása az egyházmegye gazdasági hivatalának feladata
(amelyre máris hajlandóságot mutat). A megoldásra váró feladat tulajdonképpen
az, hogy az egyházmegyében szétosztásra kerülõ összeget az új
plébániaegységek, és nem a hajdan volt plébániák szerint kell újra osztani.
Finomításképpen figyelembe kell venni a sajátos körülményeket, mint a plébánián
belüli távolságokat, a lakosságsûrûséget, azt, hogy a terület
dinamikusan fejlõdõképes, vagy éppen leépülõ tendenciát
mutat, stb.
A plébánosoknak viszont azt is számításaik közé kell
sorolniuk, hogy a modernizált plébániák mennyi új lehetõséghez jutnak,
és milyen sok tehertõl (és fölösleges kiadástól) szabadulnak meg. A
támogatási összeg pedig idáig sem fedezte a fölöslegesnek ítélt kiadásokat.
Az ellenvetés abból a ki nem mondott félelembõl
táplálkozik, hogy egy gyors adminisztratív döntés az anyagi támogatást
automatikusan több százezer forinttal csökkentheti. – A fõhatóságnak
érdemes ezekre a részletekre elõzékenyen odafigyelnie, mert olyan jogos
ellenállást gerjeszthetnek, amely megakadályozhatja a valódi kibontakozást.
Az oldallagos plébániák felszámolásával szemben egy
következõ ellenérv volt az úgynevezett áfa-visszaigénylések
lehetõsége. Az elmúlt években ugyanis az építkezések és a felújítások
után áfát csak olyan plébánia igényelhetett vissza, amely személyi jövedelmet
nem fizetett ki; és ilyenek csak az oldallagos plébániák voltak.
Ennek a problémának az egyik lehetséges megoldása az, hogy
a munka megrendelõje és kifizetõje az építési és felújítási
alapítvány. Amennyiben az illetõ egyházközség rendelkezik a
kivitelezéshez szükséges összeggel, a megoldás már csak technikai kérdés.
2001. január 1-je óta a probléma okafogyottá vált, mert az
áfa-visszaigénylés fenti megszorító intézkedését megszüntették az egyházi
építkezések és felújítások viszonylatában.
A megkérdezettek többsége támogatta a plébániaegységek
adminisztratív és anyakönyvezési egységesítését. Érdekes, hogy ebben a
témakörben is volt, aki a sok könyv mellett tette le a voksát. Ennek két oka
lehet: az egyik az, hogy jól bejáratott gyakorlatot örökölt, a másik pedig az
átalakítástól való félelem.
Mindenképpen szükségesnek látjuk az új
plébániaegységenkénti anyakönyvezés megvalósítását. A plébániák, de még inkább
a filiálisok sokszoros átcsoportosítása anyakönyvezési káoszt teremtett; és
nagyon megnehezítette a visszakeresést, másolatok készítését vagy adatok
bejegyeztetését. (Pl.: A levelek lakatlan plébániákra mentek és elkallódtak.)
Hasonlóan fontos dolog az elaprózott adminisztráció és pénzkezelés
egységesítése, mert különben nehézkessé és mûködésképtelenné tesszük
magunkat, és nem érvényesülhet a ,,szövetség ereje” egy-egy plébánián belül.
Az ellenvetések negyedik csoportja a plébániák és a
fõhatóság jelenlegi kapcsolatát kifogásolta. Nem elutasításról volt
benne szó, hanem annak az ellenkezõjérõl: egy megújuló
intenzívebb és gyümölcsözõbb kapcsolatrendszer kialakításának igénye
fogalmazódott meg. – Ennek egy részét hivatott ez a tanulmány is elõkészíteni.
Az ötödik problémakör tulajdonképpen pasztorális és
spirituális hiányosságokat tárt fel, és igényeket fogalmazott meg. Ezeket
mintegy corollariumként a IV. fejezetben csatoljuk tanulmányunkhoz.
IV.
A megújulás pasztorális és spirituális követelményei
Az
alábbiakban hét pontba foglaljuk össze egyházi és keresztény életünknek
jelenleg legfontosabbnak tartott belsõ (lélekbõl fakadó)
igényeit. Elsõ látásra mindez ötletszerû felsorolásnak
tûnhet, de valójában nem az, mert a plébániai élet (papok és komolyan
vallásos hívek) sok évtizedes legõszintébb vágyódásait és elvárásait
foglalja csokorba. Lehet, hogy az egyházi és a világi közvélemény nem ezeket
emlegeti a leggyakrabban, de valójában igazi alapkérdésekrõl van bennük
szó, amelyekre az összes többi ,,felfûzõdhet”. Más hasonlattal
,,ütõereknek” is nevezhetnénk õket, melyeken keresztül
megújult életerõ frissíthetné fel az egyházat.
1. A bûnbánat szolgálata: a
kiengesztelõdés mûvészete, a teljes béke ajándékozása. . . –
Szinte nincs rá méltó kifejezés és megfelelõ szó, hogy a lényegét és
nagyszerûségét érzékeltetni tudnánk. Az örök Ige azért testesült meg,
hogy az Atyával kiengesztelje az embereket. A Föltámadott azután siet átadni
ezt a legnagyobb ajándékot tanítványainak: ,,Vegyétek a Szentlelket! Akinek
megbocsátjátok bûneit, az bocsánatot nyer.” (Jn 20,22–23)
A mai egyház élete mintha nem erre irányulna; a lanyhaság
jeleit mutatja. A bûnbánat szolgálata elsikkad a katekézisben, a
keresztség, a bûnbánat és a szentkenet szolgálatában, de még az
eucharisztiához való közeledésben is. Pedig a bûnbánat szolgálatának
egészen kiemelt helyet kellene elfoglalnia a pasztorális gyakorlatban. XII.
Piusz pápa már 1946-ban figyelmeztetett a probléma lényegére: ,,A mai világ
legnagyobb bûne talán abban a tényben van, hogy az emberek érzéketlenné
kezdenek válni a bûn iránt.”29
Hosszabb elemzés helyett a pasztorális igényt fogalmazzuk
meg: Minden evangéliumhirdetésben és oktatásban (kezdve a kicsik
katekézisétõl a hitoktatók és a papnövendékek képzéséig) a
bûnbánat szolgálatát és gyakorlatát, valamint a kiengesztelõdés
örömét – diszkrét módon – újból az elsõ helyre kell állítani. – Maguk a
papok is a megtisztulás folyamatában szolgálják ezeket a szentségeket. Különös
súlyt kapjon az ,,alkalmas idõ” és a ,,genius loci”31 ereje.
2. Böjt és imádság: Isten kegyelme és igen nagy
ajándéka, a természetfeletti szeretet mûve. Az egyháznak és benne a
szolgálattevõknek lelkiismeret-vizsgálatot kell tartaniuk a Szeretet
színe elõtt a maguk engesztelõ életének milyensége miatt. Ugyanis
a böjt és az engesztelés nagyon háttérbe szorult, gyakran el is marad. Az
engesztelõ élet akkor hiteles, ha nem hivalkodó, hanem alázatos és
rejtett; és pontosan azért, mert ilyen, ,,belülrõl sugárzik”, és
az erjesztõ kovász erejével hat. Ez az, ami ma alig tapasztalható.
Mindazonáltal az egyháznak bátrabban (Krisztus szavainak erejével) hirdetnie is
kell a böjt (és más engesztelõ cselekmények), valamint az imádság
fontosságát.
3. Férfiak pasztorációja: elfelejtett fogalom, vagy
ami még ettõl is rosszabb: a mai egyház ,,nem tud vele mit kezdeni”. A
probléma fölvetésének nem a nemek rivalizálása vagy a nõk háttérbe
szorítása a célja, hanem a harmónia megteremtése. Isten színe elõtt
éretté váló férfiak nélkül nem beszélhetünk sem keresztény családról, sem
egészséges társadalomról, sem beérett papi hivatásokról. Minden nõ
boldog életéhez hozzá kell tartoznia egy értékes édesapának, jó testvér(ek)nek
(vagy unokatestvéreknek), majd férjnek, rokonoknak, és végül a saját
gyermekének.
Ugyanakkor azt tapasztaljuk, hogy a hit dolgában a mi férfi
társadalmunk 99%-a alulképzett és cselekvésképtelen. Már hogyne lenne az, ha
java részük alig vagy egyáltalán nem járt hittanra, és még kisiskolás korában
abbahagyta a vallási élet gyakorlását, és a továbbiakban a szekularizált
társadalom ezernyi hatása között élt komoly lelki segítség nélkül. Azért a
legtöbbjük lelke mélyén van egy bizonyos igény és jó szándék a kereszténység
irányában, de a felemelkedéshez nincs elég erejük, és az egyház sem képes
hatékonyan megszólítani õket. Ezen a rossz és sok tekintetben
holtpontnak mondható helyzeten egzisztenciális pasztorális programmal kell
segíteni. Vagyis mindenkit a maga életállapotában kell megszólítani, és utána
párbeszédet (nemcsak a szavak eszközével) kell folytatni velük. Ide soroljuk az
alábbi hetedik pontban elõadandó kérést is.
4. A plébániák hivatásgondozó szerepe. – A megújuló,
élõ plébánia oázis, vagyis odasereglenek mindazok, akik (lelkileg)
éhesek és szomjasak. Közülük azután lesznek olyanok, akik ,,ott is
akarnak maradni”, mert az Úr megajándékozza õket a hivatás
kegyelmével. Ez az elsõ és a legfontosabb szempont.
A hivatásgondozás azonban feladat is, ami tudatos törekvést
igényel. A hívek részérõl – és erre hatékony módon fel kell hívni a
figyelmüket – aktív (szinte érzékelhetõ) várakozást jelent az új
hivatások iránt. Ez azután megnyilvánul imádságban, a jelentkezõ
hivatások feletti örömben, papjaik és a papi szolgálat megbecsülésében, és
sok-sok belsõ lelki felajánlásban. Röviden: miliõt teremtenek a
hivatások számára. – A papság (és a fõpásztor) aktivitásának a fentieken
túlmenõen egymás – beleértve a papnövendékek és papnevelõk –
alaposabb ismeretét, elismerését és megbecsülését kell jelentenie; a papi
szolgálatnak mint Krisztus misztikus tevékenységének áhítatos szemlélését; és
mindennek kellõ súllyal és jó értelemben vett tekintéllyel való
hirdetését kell tartalmaznia.
5. Egyház az informatika századában. – A strucc
állítólag a homokba dugja a fejét, ha megpillant egy-egy újdonságot. Az egyház
nem tehet így az információs áradat láttán, annak ellenére sem, hogy néha
elborzasztó a sok szennyes és hazug közlés, máskor pedig szinte agyonnyom az
irdatlan adathalmaz. Az egyháznak az a hivatása, hogy ,,megkeresztelje” az
információs forradalmat, meglássa és megláttassa benne a Teremtõ
mûvének folytatását, parancsának teljesítését32, használja
azt, sõt mutasson jó példát az embert gyarapító (és ne csupán a ,,fejlõdést
bizonyító”) módjára és hasznára.
Konkretizálva: Az egyházi információk elõször ne a
szekularizált médiumok szûrõjén keresztül és azok
interpretálásában érjék el a papságot és a híveket, hanem közvetlenül az egyház
csatornáin keresztül. Eszközként a telefon mellé gyorsan fel kel sorakoztatni a
faxot és az internetet is. (Ötven plébánia gyorsan felszerelhetõ és
könnyen elérhetõ!)
A papság részére három dokumentumértékû kiadvány
folyamatos megjelenését érezzük kívánatosnak. A jelenlegi „hivatalos
közlöny”, a KÖRLEVÉL mellett egy – legalább havonta megjelenõ
– EGYHÁZMEGYEI TÁJÉKOZTATÓ-t, valamint egy esetenként megjelenõ
DOKUMENTUM-sorozatot. Ez utóbbi munkákban egy-egy, az egyházmegyében éppen
aktuális pasztorális kérdés alapos végigtárgyalását lehetne megtenni mind
elméleti, mind pedig gyakorlati oldalról kidolgozva (egészen konkrét megoldási
javaslatokkal ellátva).
A hívek részére (minden családhoz eljuttatva) legalább
évente egy komolyabb kiadványt kellene készíteni sok-sok gyakorlati
információval a vallási, karitatív, oktatási, liturgikus stb. élettel
kapcsolatban.
Végezetül az egyháznak közérthetõen hangsúlyozni, de
mindenképpen képviselnie kell, hogy az információ nem cél, hanem eszköz, amely
sohasem lehet személytelen valami, hanem közel kell hoznia a személyeket
egymáshoz, és ezek között az elsõ és legfontosabb a mi Urunk Jézus
Krisztus, a világ Üdvözítõje.
6. Peregrinatio ad fontem – Ezt a kifejezést mi
találtuk ki. Ugyanis „irigykedve” nézzük fõpásztorainkat, akik
ötévente serényen készülhetnek „ad limina” látogatásra, és ez alkalomból
szinte mindenre kiterjedõ jelentést készíthetnek
egyházmegyéjükrõl, azt elküldhetik Rómába, a kongregációkat pedig „érdeklik”
is az õ ügyes-bajos dolgaik; azután pedig személyesen
beszámolhatnak mindenrõl, sõt részletes és alapos eligazítást,
erkölcsi és cselekvési támogatást kapnak magától a Szentatyától.
Mi papok is – legalább ötévente – el szeretnénk
zarándokolni a „forráshoz”, ahol fölszenteltek bennünket, és találkozni
szeretnénk az apostolutóddal, akitõl kánoni küldetésünk függ. – Persze
sokszor találkozunk püspökünkkel egy-egy aktuális ügy kapcsán, de hosszabb,
alaposabb és valóban gyümölcsözõ – a fentiekhez hasonló – találkozásra
nagyon vágyakozunk.
7. A legfontosabb kérés püspökeinkhez: Utánozzák a
Szentatyát! – A Szentatya a maga krakkói mûködése egyik legfontosabb
feladatának azt tekintette, hogy minél többször elzarándokolhasson „a hívek
szentélyeibe”. Pápaként van ideje végigzarándokolni a világot, Itália
prímásaként végigzarándokolja Olaszországot, Róma püspökeként látogatja
plébániáit – de nem is soroljuk tovább. – Plébánialátogatásairól azonban el
kell mondani, hogy azokat alapos elõkészület vezeti be. A pápa
munkatársai és a vikáriátus elvi segítséget nyújt a plébánosnak és
káplánjainak, akiknek hónapokon át van módjuk felkészíteni a plébánia híveit,
mert a pápa nemcsak egy misét mond, hanem találkozik a családokkal, az ifjúsággal,
a betegekkel, a plébániára jellemzõ csoportokkal, a civil társadalom
képviselõivel, meglátogatja az intézményeket (kórházat, öregek otthonát,
kollégiumot, iskolát stb.). A látogatás után hosszú ideig ebbõl „él”
az egyházközség.
Tulajdonképpen mi is erre vágynánk! A plébánosok és
munkatársaik nagyon magányosan küszködnek pasztorációs feladataikkal. Ha csak „maguknak”
szólítják meg a fent is megnevezett csoportokat, akkor – elfásult
világunkban – csekély hatást tudnak elérni. Ha viszont hónapokig módjukban állna
a fõpásztorral való találkozásra, az õ tanítására, a tõle
remélt válaszokra felkészíteni a híveket és nem híveket egyaránt, akkor a
lelkipásztori mûködés új terepet kapna, és sokkal eredményesebb lehetne.
Nagyon fontos lenne, hogy valódi kapcsolat alakulhasson ki a fõpásztor
és a különbözõ csoportok között, és a személyes gesztusokon túl valódi,
olykor „rázós” kérdésekre is sor kerülhessen. Az sem lenne baj, ha
nyitott kérdések további átgondolására egy késõbbi idõpontot vagy
megoldási módot jelölnének ki. – Csak az ne történjen, hogy a papok és a hívek
várakozása csalódások sorozatával hamvába hull.
Összegzésképpen szeretnénk, ha a papok – mint presbyterium
– sokkal intenzívebb munkával segíthetné a fõpásztor munkáját, és
ugyanakkor a fõpásztor „helyzetbe hozná” – egy kicsit megújított
módon – papjait.
Jegyzetek:
* Az
eredeti tanulmány 189 plébániájából mindössze hat nagyobbat tartottunk meg;
ezekben különösen feltûnõ a lelkészkedõ papok számának
csökkenése. (Szerk.)
1
Ettõl egy-két esetben tértünk el a pasztoráció javára.
2
A táblázat 2000-ben 8 káplánt mutat ki. Közülük egyházmegyés pap csupán 3. A
többi szerzetespap, akiket rendjük prezentált szerzetes plébánosuk
kisegítésére, de õk nem disponálhatók a fõegyházmegye más
plébániáira.
3
Vö. a II. vatikáni zsinat Lumen gentium kezdetû, az egyházról
szóló dogmatikus konstitúciójával. – Különösen a II. fejezet (és az abban
szereplõ 13. pont) fontos témánk számára.
4
Vö. Zsid 4,15.
5
A habitusnak az a természete, hogy fokozatai vannak. Tehát a szinte alig értékelhetõ
állapottól a teljes befogadó kapacitásig terjedhet a megjelenési formája.
6 Gratia
supponit naturam.
7 Ezen
most a látható, földi, vagyis a zarándok egyházat értjük.
8
A szentírásra hivatkozó korábbi sémákat is felül kell vizsgálni. Ugyanis nem
biztos, hogy egy sajátos körülmények között megfogalmazott teológiai értelmezés
változtatás nélkül alkalmazható egy új helyzetben. A teológia beszél
dogmafejlõdésrõl meg erkölcsi fejlõdésrõl.
Ezektõl még bonyolultabb kérdés – de mégis nagyon fontos – a zarándok
egyház útkereséseirõl beszélni.
9
Természetfeletti perspektíva.
10 A latin colo, colere, colui, cultus eredeti jelentése (földet)
mûvelni; a puszta lehetõségbõl kihozni mindent, ami benne
rejtezkedik. Tehát nemcsak az irodalmat és a mûvészeteket kell a kultúra
körébe sorolnunk, hanem minden emberi tevékenységet a legegyszerûbb
hétköznapi dolgoktól a legbonyolultabb szellemi és fizikai teljesítményekig.
11
Tudomány: egy tárgyról szóló igazolt ismeretek rendszere.
12
Vö. Mt 11,4–5.
13
Vö. Lk 4,43; Jn 3,17.
14
Meg kell azonban jegyeznünk, hogy ez veszélyekkel is járhat, mert a
szolgáltatással – istentelen körök képviselõi – az ateizmust is
beleplántálhatják jó szándékú, de gyanútlan vagy fölkészületlen emberekbe.
15
Vö. Ter 1,14–19.
16
Vö. Ter 1,13; Ter 1,19; Ter 1,22; Ter 1,25 és Ter 1,31.
17
Vö.: Ter 1,28–30.
18 episkopoV =
episcopus = elöljáró = püspök
presbuteroi = presbyteri = presbiterek = vének = áldozópapok
diakonoi = diaconi =
diakónusok = szolgálattevõk = szerpapok
19
A középkori veszprémi egyházmegye területén a levéltári kutatások közel kétezer
plébániát mutattak ki, bár ennyi sohasem mûködött egyszerre.
20
Az egyházban szükség van új pasztorális modellek keresésére, de nem a plébániák
helyett, hanem mintegy azok kiegészítéseképpen.
21
Krisztus az apostolokat bízta meg népe tanításával és vezetésével (vö. Mt
28,18–20). Az apostolok és majdan utódaik köré gyûlt, keresztelt és
felszentelt hívek, papok és diakónusok közössége a püspökkel együtt képezik a
teljes helyi egyházat. Csak ebben a közösségben képes mûködni valamennyi
funkció. Mivel azonban túl nagyok a helyi egyházak (az egyházmegyék), azért
egyszerre és egy helyre nem gyûjthetõk össze a hívek. Tehát
szükség van összefogható kisebb közösségekre, amiket plébániáknak nevezünk.
Ezért gyakorlatilag Isten népe plébániákon él, melyek azonban sok-sok szállal
függenek fõpásztoruktól.
22 Az ,,oldallagos” plébánia fogalma a
kommunista diktatúra idején született meg, amikor az elsõ plébániák
megüresedtek. A fõpásztorok azért nem akarták megszüntetni ezen
plébániák jogi státuszát, mert abban reménykedtek, hogy majd csak lesz annyi
papjuk, hogy be lehessen tölteni õket. A diktatúra éveiben ugyanis kicsi
volt az esélye annak, hogy új plébániát lehessen alapítani a már megszüntetettek
helyébe.
23
A 2000. évi Névtár adatainak lezárása óta a 2001-es év kezdetéig néhány hónap
telt el. Ez idõ alatt 5 lelkipásztor halt meg 21 egyházközséget hagyva
maga után, ahova a fõpásztor nem tudott új lelkipásztort küldeni, hanem
a meglévõ papság között osztotta szét a feladatokat.
24
Ez nem utópia, mert máris mûködik néhány ilyen plébánia. A cél az, hogy
minél több, lehetõleg valamennyi plébánia alakuljon át, hogy krisztusi
küldetését korunk lehetõségeivel és eszközeivel betölthesse.
25
Ezt egyházi adónak vagy egyházi megajánlásnak is nevezik. Egyik sem pontos
kifejezés; ugyanis nem igazán adóról van szó, mert hiányzik belõle a
„kikényszeríthetõség”, de nem mondható megajánlásnak sem, mert nem
mindentõl független adományról van szó. A leghelyesebb megnevezésnek az
„egyházi adó” kifejezést tartjuk, mert az „egyházi” jelzõ arra utal,
hogy különbözik a világi adótól. Az egyháznak ugyanis nincs szankcionáló és
végrehajtó apparátusa. (Az egyház képviselõjének pedig nem szabad
semmilyen, még lelki kényszert sem alkalmaznia.) Másrészt viszont adóként
fogható fel, mert az egyház megszabja mértékét (a nettó jövedelem 1%-ában),
évrõl évre esedékes, és lelkiismeretben kötelezõ. – Az adó szónak
kétség kívül van egy pejoratív üzenete, de ettõl sem szabad félni, mert
az „igazi” (állami) adóktól csekélysége miatt óriási távolságra van. Azok
ugyanis 20–30% + áfa-terhet jelentenek
(amennyiben bármit vásárol valaki).
26
Ecclesia est acies bene ordinata.
27
Emlékeztetni szeretnénk arra, hogy a 70-es években a veszprémi egyházmegyében
már készült – alaposnak mondható – ,,racionalizálási terv”, amit az
egyházkormányzat részérõl nem követett határozott végrehajtási szándék.
Annak következményeiként ma már beláthatatlan károkkal kell számolnunk.
28
A III/2. pontban kifejtett szempontok szerint.
29
Rádióbeszéd az USA VIII. kateketikai kongresszusának résztvevõihez 1946.
október 26-án. Vö. Nuovo Dizionario di Spiritualità, Edizioni
Paoline, Róma, 1979., Peccatore/peccato címszó 1183–1184. lap és a hozzátartozó
1. lábjegyzet.
30
Ezen részben a liturgikus év bûnbánati idõszakait, részben az
egyéni élet bûnbánatra fogékony idejét vagy reményeit értjük.
31
Búcsújáró helyek, lelkigyakorlatos-házak stb.
32
Vö.: Ter 1,28–30.
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Bosák Nándor
A
DEBRECEN-NYÍREGYHÁZI EGYHÁZMEGYE
PLÉBÁNIÁINAK ÚJ BEOSZTÁSA
Egyházmegyei
Zsinatunk „a plébániák hagyományos osztályozásának korrekcióját”
határozta el, hogy ezáltal hatékonyabbá tegyük a lelkipásztori munkát
egyházmegyénkben. (Az egyházmegye szervezete és a plébániai élet c. fejezet 56.
pontja.) Ennek szellemében – szem elõtt tartva az Egyházi
Törvénykönyv rendelkezéseit – a következõ irányelveket határozom meg:
„A plébánia a krisztushívõknek a
részegyházon belül tartós jelleggel alapított közössége, amelynek lelkipásztori
gondozását a megyéspüspök felügyelete alatt plébánosra bízták, aki annak saját
lelkipásztora.” (CIC 515. k. 1.§)
„Általános szabály az, hogy a plébánia területi
jellegû legyen, vagyis foglalja magába egy bizonyos terület összes
krisztushívõit; ahol azonban indokolt, létesítsenek személyi
jellegû plébániákat, amelyek valamely terület krisztushívõinek
rítusa, nyelve, nemzetisége szerint vagy más szempont alapján nyernek
meghatározást.” (CIC 518. k.)
A plébános lelkipásztori ellátására bízott területen lakó
katolikus hívek egy plébániai közösséget alkotnak; amikor tehát
„plébániáról” beszélünk, akkor ezalatt az egész ellátott területet értjük.
Egyházmegyénk területi sajátsága, hogy az egy lelkipásztor gondozására bízott
hívek több különbözõ településen élnek. Ezeket úgy kell lelkipásztori
egységbe fogni (plébánia), hogy egyrészt kifejezõdjön az egybetartozás,
másrészt bizonyos önállósággal is rendelkezzenek. Az elmúlt 10 évben lényegében
állandósult a lelkipásztori szolgálatot végzõ papok száma. Ennek alapján
remélhetjük, hogy a jövõben is kb. 50 önálló lelkipásztori központot
(betöltött plébániát) tudunk fenntartani. (Jelenleg 55 betöltött plébániánk
van.)
Egyházmegyénkben a plébániák területi jellegûek, ami
azt jelenti, hogy a plébániai hovatartozást a lakóhely határozza meg. A személyi
plébániák szervezésének lehetõségét fenntartjuk, jelenleg azonban ennek
nincsenek meg a feltételei.
Egyházmegyénk helyzetébõl adódóan az egy papra
bízott hívek – a plébániai közösség tagjai – különbözõ településeken
laknak, ezért egy-egy plébánia a következõ típusú
egyházközösségekbõl (településekbõl) áll: központi
egyházközség, társ egyházközség, filiális egyházközség (filia),
misézõhely.
1. Plébániaközpont
(Központi egyházközség). Az a község, ahol a pap (papok) lakik, itt
van a plébánia adminisztratív központja (központi irodája). A plébánia nevét az
a község adja, ahol a pap lakik (Pl. Rk. Plébánia, Polgár. Ehhez tartozik a
többi egyházközség és filia). A névadó községnek önálló
képviselõtestülete van (Pl. neve: polgári egyházközség).
2. Társ egyházközség.
Olyan község, ahol vannak plébániai hagyományok, megfelelõ számú
hívõ él, van templom és plébániaépület, van képviselõtestület, de
nincs helyben lakó pap (így nem önálló plébánia). – Ezeknél az
egyházközségeknél meg kell hagyni annak lehetõségét, hogy késõbb
önálló diakónust vagy papot is kaphassanak.
3. Filiális
egyházközség (Filia). Kisebb közösségek, amelyekben a fenti feltételek nem
biztosíthatók, de itt is legyen 2-4 emberbõl álló gondnokság, akik a pap
segítségére vannak. Ezek között legyen egy megbízott, aki vezeti a közös
imádkozást.
4. Misézõhely.
Egészen kis létszámú közösségek. (A misézésen kívül más rendszeres
lelkipásztori tevékenységet nem végeznek.)
A községek listáját, a 2002. jan. 1-tõl érvényes
besorolás jelölésével, függelékben közöljük.
Az átszervezéssel hármas célt kívánunk elérni:
1. A plébános,
aki a püspök megbízásából a hívõ közösség pásztora, hatékonyabban
láthassa el feladatát. Jobban tudjon koncentrálni a szakrális feladatokra, a
jól megválasztott és felkészített „lelkipásztori kisegítõk” pedig
közvetlenül segítsék ebben a munkában. Õk a pap megbízásából és
képviseletében tevékenykednek.
2. Az egyes egyházközségek
világi vezetõi (képviselõtestület) tudatosabban vállaljanak
részt a közösség életében elsõsorban azzal, hogy az anyagi
természetû szükségletekrõl gondoskodnak. (Érezzék magukénak az
egyházközségük ügyeit.)
3. Egy harmadik
szempont, hogy az adminisztratív feladatokat – amelyektõl nem
szabadulhatunk meg – ésszerûbben és hatékonyabban tudjuk megoldani (egy
nagyobb egységben könnyebb megfelelõ munkatársakat találni, és erre
anyagiakat biztosítani. . .).
A következõ feladatokat határozom meg, amelyek 2002.
jan. 1-tõl lépnek érvénybe:
1. A központi
egyházközségben kell kialakítani a plébániai irodát (ha még hiányozna),
ahol az egész terület adminisztratív (egyházi és világi) feladatait végzik.
Legyen világi besegítõ (alkalmazott), aki járatos az adóval, TB-vel stb.
kapcsolatos dolgokban, és leveheti a pap válláról ezt a terhes feladatot! A
plébániai irodát megfelelõen fel kell szerelni.
2. Gondoskodni
kell arról (ahol még ez hiányzik), hogy a plébániaközpont épületében
megfelelõ lakása legyen a papnak (papoknak), az iroda, a konyha és a
fürdõszobák korszerûen legyenek felszerelve (fundus). Ezek
megvalósításához központi támogatásért lehet pályázni.
3. A központi
egyházközségben és a társ egyházközségekben legyen önálló egyházközségi
képviselõtestület, a filiákban legalább gondnokság. – Az
egyházközségi képviselõtestület, a világi elnök, a gondnok és a
pénztáros az Egyházközségi Szabályzatnak megfelelõen látják el
feladatukat.
4. A társ
egyházközségek gondoskodjanak saját épületeikrõl és a lelkipásztori
munka tárgyi feltételeirõl! Létszámuk alapján járuljanak hozzá a
plébániaközpont fenntartásához!
5. A társ egyházközségeknek
külön anyakönyveik vannak. Ezeket azonban a plébániaközpontban vezetik
és õrzik. (Ahol a filiáknak is volt külön anyakönyve, azokat továbbra is
külön lehet vezetni.) Gondoskodni kell arról, hogy az anyakönyveket (a régieket
és az újakat) a plébániaközpontban jól zárható, biztonságos és száraz helyen
õrizzék. Ugyanígy kell õrizni a plébánia régi és új iratait.
6. Minden
plébános mellett legyen egy vagy több „lelkipásztori kisegítõ”
(diakónus, akolitus vagy megbízott), aki a plébánost segíti a liturgikus
feladatokban (elõkészíti a szertartásokat, szükség esetén maga is vezeti
a közös imádkozást). Elérendõ cél, hogy a plébános állandó jelenléte
nélkül is, de az õ felügyeletével, legyenek irányítói a közös
imádkozásnak, végezzenek bizonyos szertartásokat. Ahol van erre
lehetõség, ajánlott, hogy a „lelkipásztori kisegítõ”
fõállásban lássa el feladatát (egybekapcsolva a hitoktatói vagy kántori
szolgálattal), esetleg úgy, hogy több községben is tevékenykedik.
7. Évente
egyszer tartsanak összevont képviselõtestületi gyûlést
a plébániához tartozó egyházközségek, filiák számára (legalább a
tisztségviselõk kapjanak meghívást).
8. Minden
egyházközségben meg kell újítani a képviselõtestületet a 2002. év
elsõ felében. Ez történhet úgy, hogy a meglévõ testületet
egészítik ki, vagy úgy, hogy teljesen újat választanak. Mindkét esetben arra
kell törekedni, hogy olyan személyek kerüljenek be, akik alkalmasak és készek
a fenti feladatok ellátására. Sértõdések elkerülése végett a régi
hûséges, de már megöregedett tagok tiszteletbeli tagként kapcsolódhatnak
a testülethez.
9. Annak
kifejezésére, hogy a különbözõ egyházközségek egy plébániai közösséget
alkotnak, ajánlott bizonyos ünnepeket közösen rendezni (pl.
templombúcsú, úrnapi körmenet, feltámadási szertartás stb.).
10. A társ
egyházközségekben (és a nagyobb filiákban) legyen a templomon kívül használható
egyházközségi épület (közösségi terem, iroda, szolgálati lakás). Ahol
nincs remény arra, hogy a régi épületeket egyházi célra használják, ott más
hasznosításról kell gondoskodni (pl. bérbe adás).
A fenti rendelkezések lelkipásztori feladataink hatékonyabb
ellátását szolgálják. Megvalósításuk türelmes és céltudatos munkát igényel.
Amikor a fentieket elrendelem, nyomatékkal kérem a paptestvéreket, hogy ki-ki a
maga területén kezdje el egyházközségeinek megújítását.
Isten áldása legyen fáradozásainkon!
Debrecen, 2001. október 25.
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
HALOTTAINK
2001-BEN ÉS 2002-BEN
Bálint
Antal (1919, diakónus 1986, szeged-csanádi) aug. 31-én Újkígyóson; tem.
Szegeden szept. 11-én.
Kuzma
József (79, 54, pozsony-nagyszombati; nemesoroszi plébános) szept. 1-én; tem.
szept. 5-én.
Szalontai
Mihály Barnabás (77, 52, ferences; ny. szamosújvári latin plébános) okt. 27-én
Désen; tem. Szamosújvárt okt. 29-én.
Szelei
György (1918, 1946, verbita, székesfehérvári) nov. 18-án Pannonhalmán; tem.
Alcsútdobozon nov. 23-án.
Kovács
Imre (1931, 1956, váci; ny. nógrádsápi plébános) nov. 23-án; tem. Héhalmon dec.
3-án.
Bõhm
György (1928, 1953, veszprémi, kaposvári; ny. böhönyei plébános) nov. 25-én
Marcaliban; tem. Böhönyén dec. 3-án.
Horváth
Ferenc (verbita, misszionárius a bolíviai és argentínai indiánok között) nov.
28-án Argentínában.
Kádár
Kálmán István (78, 52, ferences; ny. házfõnök) dec. 5-én Csíksomlyón;
tem. ugyanott dec. 7-én.
Sávai
Tibor (1931, 1954, esztergom-budapesti; ny. lelkész) dec. 10-én Budapesten;
tem. ugyanott április 3-án.
Katona
Lajos István (1923, 1954, kalocsa-kecskeméti; ny. bátyai plébános) dec. 19-én;
tem. Tápiósülyön dec. 21-én.
Farárik
Béla (1909, 1937, lazarista, székesfehérvári; ny. táci plébános) dec. 21-én
Székesfehérvárt; tem. ugyanott jan. 10-én.
Halász
Ottó (1928, 1960, veszprémi, székesfehérvári; ny. sárszentmihályi plébános)
jan. 1-én Zalaszentmihályon; tem. ugyanott jan. 14-én.
Dr. Balogh
István (1917, 1941, egri; ny. gönci plébános) Székesfehérvárt; tem.
Sárospatakon jan. 31-én.
Permayer
János (1913, 1936, szombathelyi; ny. plébános) jan. 23-án Szombathelyen; tem.
ugyanott jan. 23-án.
Nyugodjanak
Krisztus békéjében!