21/04/2012
16.06.40


 P.
Szabó Ferenc: Krisztus és Egyháza
Pázmány Péter életművében - Róna Judit irodalomtörténész
könyvismertetése


| 
Megjelent a L’Harmattan kiadó gondozásában a „Jezsuita Könyvek”
újabb kötete, az „Isten és Tudomány” sorozat első kiadványa: Szabó
Ferenc Krisztus és Egyháza Pázmány Péter életművében című
monográfiája.
Április 18-án délután mutatták be a jezsuiták
budapesti Párbeszéd Házában P. Szabó Ferenc jezsuita „Krisztus és
Egyháza Pázmány Péter életművében” című új monográfiáját. Hargittay
Emil egyetemi tanár, a Pázmány-kutatás egyik jeles képviselője
irodalomtörténeti szempontból méltatta Szabó Ferenc
Pázmány-kutatását és a most megjelent hézagpótló művet; Török Csaba
teológusprofesszor pedig elsősorban Pázmány teológiájának
jelentőségére és időszerűségére világított rá, amelyet a kutatás
mindeddig méltatlanul elhanyagolt, hangsúlyozva Szabó Ferenc
monográfiájának úttörő jellegét a magyar
teológiatörténetben.
A könyvbemutatót Róna Judit
irodalomtörténész vezette, aki most hallgatóinknak ismerteti P.
Szabó új Pázmány-monográfiáját.
A jezsuita teológus Szabó
Ferenc legújabb Pázmány-monográfiája – Krisztus és Egyháza
Pázmány Péter életművében – nem pusztán egy következő munkával
növeli a szép számú Pázmányról szóló művek sorát. Már előző,
1990-ben megjelent, A teológus Pázmány című monográfiáját, a
grazi latin egyetemi előadások, a Theologia scholastica
elemzéseit, így méltatta Vigilia-beli recenziójában
Bitskey István Pázmány-kutató (1990/10.): „Szabó Ferenc a
Pázmány-irodalomban a szó legszorosabb értelmében hézagpótló művet
írt, a teológus Pázmányról ilyen mélységben s ennyire átfogó
igénnyel még senki sem értekezett…”
Ugyanez mondható el erről
a műről is, amely Pázmány Péter krisztológiáját és
egyháztanát mutatja be, és helyezi el kora skolasztikus és
protestáns teológiai gondolkodásában, egyszersmind az újkori
teológia fejlődésében.
A munka legfőbb újdonsága, hogy most
már nemcsak a grazi latin kurzusokat, Szent Tamás Summája
egyes kérdéseinek magyarázatait dolgozza fel, a hitelemzést és a
kegyelemvitát állítva középpontba, hanem Pázmány összes latin és
magyar nyelvű művét számba veszi. A jó száz évvel ezelőtt hét
kötetben kiadott magyar Összes Munkák eszmetörténeti és
irodalomtörténeti feldolgozása jelentős előrehaladást mutat, de
Pázmány teológiájára, a katolikus megújulásban oly nagy szerepet
játszó Kalauznak és a Prédikációknak teológiájára
kevés figyelmet fordítottak. A szintén jezsuita Őry Miklós és
egy ideig munkatársa, Szabó Ferenc tanulmányait leszámítva, a hazai
kutatás Pázmány krisztológiáját meglehetős homályban hagyta.
Szabó Ferenc most összegzi és jelentősen kiegészíti az
1984-ben elhunyt Őry Miklós egyháztani dolgozatait is. A hatalmas
magyar és külföldi szakirodalmat felvonultató monográfia újabb
szempontok szerint mutatja be Pázmány kapcsolatát korának jeles
teológusaival; első mestere, Bellarmino bíboros egyháztanával és a
spanyol jezsuita Francisco Suárez krisztológiájával, a hasonlóságok
mellett kiemelve Pázmány viszonylagos eredetiségét. Pázmány a
Szentírást, az egyházatyákat és Szent Tamást, illetve a Trentói
zsinat tanítását követi, de nézete Krisztus abszolút primátusáról, a
megtestesülés cél-okáról előre is mutat, például a 20. századi
jezsuita gondolkodó, Teilhard de Chardin víziójáig.
Szabó
Ferenc tehát Pázmány Pétert jó értelemben vett „eklektikus
teológus”-ként, de eredeti gondolkodóként is méltatja.
Kitekintésében rávilágít arra is, mennyire időszerűek – még a II.
Vatikáni zsinat után is – „az ökumenikus teológiában és az
Egyházban” egyes általa vitatott, máig meg nem oldott kérdések,
például a Sola Scriptura elve (a Szentírás és a Szent
Hagyomány viszonya) és a megigazulás tana.
A tudós teológus,
a vitairatok és prédikációk mestere, az egyházszervező és
egyházpolitikus Pázmány Péter azonban mindenekelőtt a jezsuita
lelkiségtől áthatott, mélyen hívő pap, akinek műveiben élete végéig
– Szabó Ferenc szavaival szólva – „ugyanaz a csodálkozó szeretet jut
kifejezésre Jézus Krisztus misztériuma, egyedülálló személye iránt”.
Pázmány mély lelkiségének bizonyságai Imádságos
könyve, prédikációi, valamint a grazi De incarnatione
Verbi traktátusa elején szereplő páratlan szépségű
Krisztus-himnusz. Ennek ihletett fordításakor a teológus Szabó
Ferenc helyét néhány oldal erejéig a költő Szabó Ferencnek engedi
át. Az Amor Sanctus himnuszainak ujjongó Jézus-szerelme
szólal meg számtalan szentírási képpel: „[Krisztusban…] az isteni
természet valamennyi tökéletessége mint valami tükörben tündököl,
így nem hiába nevezi az Úr Krisztust a Szentírás Isten Arcának.
Amint ugyanis az embert arcáról, úgy Istent az Úr Krisztusról
ismerjük fel. […] fölragyog nekünk Isten dicsőségének
ismerete Jézus Krisztus arcán, hogy födetlen arccal mintegy tükörben
szemléljük az Úr dicsőségét. […] Ahogy a jegyes az Énekek Énekében
mondja: feje nem tűzzel tisztított vagy mesterséggel fényesített,
hanem természetes tisztaságában tündöklő színarany. Krisztus Feje
ugyanis Isten (1Kor 11, 3). Szemei tisztán tündöklők, mint Hesbon
tavainak vizei, átlátják a mindenséget, a dolgokról pontos tudást
szereznek. Fejének haja, mint pálma-koszorú a koronája,
fekete, mint a holló. […] Orcái mint balzsamágyak; ajkai liliomok,
finom mirhától csepegnek. Mert arca maga is tükörképe a
becsületességnek és az erénynek, szavai gyógyítanak, édes illatot
árasztanak. Hasa zafírokkal ékesített elefántcsont, tiszta minden
tilos vágytól, minden indulatát az értelem ellenőrzi, a
legszebb erényekkel, mint zafírokkal ékesítve tündökölnek. […] –
[Krisztus] mint cél-ok első volt Isten szándékában, és minden érte
teremtetett a mennyben és a földön. […] Amint mindaz, ami a fában
van, nem önmagáért, hanem a gyümölcsért és a sarjért mint
célért van, úgy minden Názáreti Jézusunkért, Jessze sarja virágáért
van; miként a folyók a tengerbe ömlenek, minden Beléje
torkollik…”
|