
|
Honlap > Egyház > 2013-01-23 15:47:48


„A vértanúk egyháza őrzi meg a krisztusi identitást” – P. Szabó Ferenc SJ könyvének ismertetése


 
Megjelent P. Szabó Ferenc SJ: A Vatikán keleti politikája közelről –
Az Ostpolitik színe és visszája – c. kötete. P. Szabó, aki 25 éven át
volt a Vatikáni Rádió magyar programjának felelős szerkesztője és ma is
aktívan részt vesz műsoraink készítésében, közvetlen szemtanúja volt a
Vatikán keleti politikájának, sőt több ízben is közvetített tolmácsként a
Szentszék és a magyar kommunista vezetés között.
Nagy érdeklődéssel várt könyvét Dr. Török Csaba teológus, az esztergomi Hittudományi Főiskola professzora ismerteti műsorunkban.
Szabó
atya monográfiájának nyilvános bemutatójára január 25-én, pénteken
délután 5 órakor kerül sor Budapesten, a jezsuiták Párbeszéd Házában
(VIII. Horánszky utca 20. Nagyterem). A kötetet Dr. Szabó Csaba
történész, levéltáros, a Bécsi Magyar Történeti Intézet igazgatója és
Török Csaba atya mutatja be, a bemutatót, Soós Viktor Attila történész
vezeti.
Török Csaba atya ismertetője:
„Magyarország
kommunizmus alatti egyháztörténetét sokan vizsgálták a rendszerváltozás
óta eltelt időben. A kutakodók között voltak olyanok, akik valamilyen
aktuálpolitikai, rejtett szándékkal tették közzé „eredményeiket”; mások
ellenben igyekeztek a történész objektív és távolságtartó módján
megnyilatkozni. Kevesen voltak és vannak azok, akik egyrészt saját
élettapasztalatukból, másrészt hitükből kiindulva megértették, hogy a
múlt se ki nem használható, se el nem idegeníthető az eleven valóságtól.
A történelem velünk él, meghatároz bennünket és ennek
megfelelően kell visszatekintenünk rá – miként erre Boldog II. János Pál
is példát szolgáltatott Emlékezet és identitás című önéletrajzi
ihletésű írásával.
Szabó Ferenc jezsuita most megjelent kötete: A
Vatikán keleti politikája közelről. Az Ostpolitik színe és visszája
eleven valóságként tárja elénk azt a korszakot, amely egyszerre volt
igen nehéz a magyar (és minden kelet-közép-európai) egyház számára,
ugyanakkor a hit erejének és hűségének a példáival is jócskán szolgált.
A
mű első része – Párbeszéd az ateistákkal – Harc az ateizmus ellen –
bemutatja, hogy miért is tekintette az Egyház önnön történelmét nem
pusztán történettudományi, de teológiai, bölcseleti kérdésnek is. Hiszen
az események mögött gondolatok, meglátások, világnézetek húzódnak meg; a
tetteket szellemi természetű érlelődés, eszmélődés váltja ki. Így az
Ostpolitik sem értelmezhető azon szellemi-teológiai háttér nélkül,
amelyben a XX. századi Európa (s benne a katolikus egyház) élt.
Elindulva
Isten halálának vagy időszerűségének kérdésétől feltárul a szemeink
előtt az ateista humanizmus, az Isten nélküli ember tragédiája, aki
ideológiák áldozatává lesz. A kommunizmus igazi vétke nem feltétlenül az
anyagi javakról vagy bizonyos társadalmi-politikai kérdésekről vallott
felfogásában rejtezik, hanem abban az emberképben, amely más alapon,
mint a nemzetiszocializmus, de ugyanúgy elpusztítja a személyt:
Szolzsenyicin GULAG-ról szóló irodalmi beszámolója ennek megrendítő
tanúsága.
Nem csoda, hogy az Egyház számára valóban dilemmát
jelentő kérdés volt, mihez kezdjen e jelenséggel. A két világháború
közének jellemzői (eszmei szinten harcos fellépés, ld. a Divini
Redemptoris enciklikát, diplomáciai szinten óvatos tapogatózás) nem
voltak tarthatók 1945 után. A megváltozott Európában az Egyház és a
kommunizmus helyzete is változott. XXIII. János béke-folyamata és a II.
Vatikáni Zsinat nagy tapasztalata bensőleg indította a katolicizmust,
hogy filozófiai szinten párbeszédbe kezdjen. Ennek a folyamatnak
egyfajta vetületeként született meg az Ostpolitik is.
A Vatikán
keleti politikájáról nehéz szólni, mert nem csak nekünk, magyaroknak, de
a Szentszéknek is élő még ez a történelem: közöttünk van még nem egy
fontos személyisége, máig hat nem egy viszonya, döntése. A (magyar
szempontból tett) értékelés két, más értelemben szimbolikus alak és a
hozzájuk kapcsolódó személyek között mozog: az egyik oldalon áll
Casaroli későbbi bíboros államtitkár (s vele Poggi érsek vagy a kis
lépések politikájának megszemélyesítője, Lékai László bíboros, prímás,
esztergomi érsek), a másikon pedig Mindszenty József, az Ostpolitik
következetes ellenzője.
Nem olyan egyszerű a keleti politika
értékelésére vonatkozó a kérdés, hogy egyértelmű igen–nem, fekete–fehér
választ lehetne adni rá. Ennek oka nem csak abban keresendő, hogy
mindenki másként élte azt meg, hanem abban is, hogy oly szerteágazó
volt, az egyházi élet annyi szintjére nyomta rá bélyegét, hogy igen
alapos vizsgálódásra van szükség egy hiteles mérleg elkészítéséhez.
Szabó
Ferenc, a kötet szerzője pontosan erre vállalkozik műve IV.
fejezetében, ahol nem egyszerűen adatol vagy tényeket vizsgál (erre
bőségesen sor került az előző két fejezetben), hanem vizsgálódik,
evangéliumi hasonlattal élve „a fa gyümölcseit” keresi Kádár és VI. Pál
találkozója, a Bulányi-ügy, a békepapság, de leginkább Mindszenty
bíboros személye kapcsán. Kiderül, mennyire élőek még ezek a sebek:
történészi, papi, Egyházon kívüli és belüli viták elevenednek meg a
kötet lapjain, amelyeknek P. Szabó maga is aktív részese volt.
Az
V. fejezetnek bölcsen A végkövetkeztetéshez címet adta a szerző,
mintegy utalva rá, hogy a téma, az értékelés „úton van”, mozgásban van.
Ezt mutatják az itt felsorakoztatott megnyilatkozások: boldog II. János
Pál pápa és Franz König bíboros nyilatkozata Mindszenty Józsefről, az
elítélt főpap rehabilitálása és így tovább. Érdemes megfigyelni, hogy a
teológia szempontja hogyan válik az egyháztörténet mérlegévé, amikor
Casaroli bíboros alapvető állásfoglalását, vagyis a hierarchia minden
áron való fenntartását, a püspöki székek kompromisszumos betöltését P.
Szabó a II. Vatikánum egyházfelfogásával szembesíti, s ezáltal rámutat,
hogy az Ostpolitik egyszerre volt haladó, hisz párbeszédbe kezdett az
ateista kommunizmussal, másfelől pedig túlhaladott, mert egy zsinat
előtti klerikális egyházképet tartott a szemei előtt.
Ez mintegy
előre vetíti az Utószó végkövetkeztetését: „A dialógus sohasem
jelentheti a megalkuvást, a keresztény önazonosság feladását, a nézetek
összemosását (…). Továbbá az igazi párbeszédben nem ítéljük el a priori a
másik felet, az ateista partnert, kerüljük a sértő polémiát és az üres
fecsegést”. Szabó Ferenc ide kapcsolja még Henri de Lubac gondolatát,
aki szerint az ateistákkal folytatott párbeszéd: dialógus, szembesülés
és harc (a szó helyesen vett értelmében).
Hisz végső soron nem a
diplomácia egyháza, hanem a vértanúk egyháza őrzi meg a krisztusi
identitást és tárja hitelesen a világ elé azt. Meghamisítanánk az
egyháztörténetet, ha elsősorban a kudarcot vallók, a gyengék, a besúgók
vagy ügynökök érdekelnének minket, nem pedig a vértanúk és hitvallók,
hisz ők a szenvedő Krisztus igazi hirdetői”.
(tcs)
Megoszt
|
|
|
|
|
|

|

|